dc.description.abstract | Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan undervisnings- og vurderingspraksisen til et utvalg kroppsøvingslærere på videregående skoler blir påvirket av fagfornyelsen. Oppgaven undersøker også hvordan kroppsøvingslærerne forstår begrepet «et mindre idrettsrettet fag», og hvordan det påvirker undervisning og vurdering.
Studien baserer seg på en kvalitativ metodisk tilnærming, hvor det har blitt gjennomført observasjon av kroppsøvingstimer, med påfølgende intervju i etterkant med 4 lærere. Overordnet er oppgavens teoretiske rammeverk Pierre Bourdieus begrepet om felt, kapital, habitus og doxa. Det teoretiske rammeverket vil bidra til å undersøke og forklare hvorfor kroppsøvingslærerne handler som de gjør i møte med ny læreplan. Studien suppleres med John Goodlads læreplanteori for å bidra med ytterligere forståelse for hvordan lærerne oppfatter og gjennomfører undervisning etter innføringen av fagfornyelsen.
Funnene i denne studien viser i motsetning til tidligere studier at lærerne har gjort en del endringer i undervisnings- og vurderingspraksis (Arnesen et al., 2013; Brattenborg et al., 2021; Curtner‐Smith, 1999; MacLean et al., 2015; Rønbeck & Rønbeck, 2010). Lærerne har et positivt inntrykk av fagfornyelsen, og er positive til at faget skal bli mindre idrettsrettet, forstått som mindre deduktiv undervisning med fokus på ferdighetsutvikling. Lærerne bruker i større grad idrettsaktiviteter som middel for å arbeide med kompetansemålene i læreplanen, men vil fortsette å bruke idrettsaktiviteter til det. Undervisningen til lærerne er preget av et fokus på lek og øving, noe som er i tråd med hva som blir beskrevet som nytt i kroppsøving (Utdanningsdirektoratet, 2019c). Lærerne oppfatter at kroppsøvingsfaget som et læringsfag kommer tydeligere fram ved kjerneelementer og dybdelæring, og som en konsekvens av dette har flere av lærerne gått over til temabasert undervisning. I studien er det også identifisert makt kamper omkring kroppsøvingsfaget som felt i skolen, og hvilken plass idretten skal ha i faget.
Lærernes vurderingspraksis har også blitt påvirket av fagfornyelsen, hvor lærerne både i undervisnings- og vurderingsarbeidet i større grad vektlegger elevenes prosess. De vektlegger i mindre grad idrettslige ferdigheter når de vurderer elevene, og har et bredere syn på hva ferdighetsbegrepet innebærer, noe som de også synes gjør det mer utfordrende å vurdere. Det er usikkerhet blant lærerne i studien omkring elevenes forutsetninger i vurderingsarbeidet. | en_US |