Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTajet, Simen Leithe
dc.date.accessioned2023-09-21T06:17:20Z
dc.date.available2023-09-21T06:17:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090969
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023en_US
dc.description.abstractForskning antyder at treneren sin formulering av verbale instruksjoner kan ha en betydning for læring og prestasjon av motoriske ferdigheter. Ifølge oppmerksomhetsfokuslitteraturen (OFL) vil verbale instruksjoner med et eksternt fokus (EF) fremme en overlegen lærings- og prestasjonseffekt sammenlignet med et internt fokus (IF) uavhengig av kontekst. Nyere forskning viser derimot at de antatte fordelene med EF kan være kontekstbaserte, mer informasjon om dette kan gi verdifull informasjon for trenere. Idrettsutøvere sin prestasjonseffekt av et EF sammenlignet med et IF har blitt mest undersøkt i OFL, men få har undersøkt læringseffekten. Hypotesen for denne studien var derfor om EF instruksjoner vil fremme læringen og prestasjonen av den alpine ferdigheten «pumping» sammenlignet med IF instruksjoner hos norske toppidrettsgymnas alpinister. I eksperimentet gjennomførte 25 toppidrettsgymnas alpinister en pretest, deretter ble de stratifisert til en EF og IF gruppe. Utøverne gjennomførte så to treningsøkter med enten EF eller IF instruksjoner. Instruksjonene ble kamuflert og utøverne ble presentert for en fiktiv hypotese. Til slutt gjennomførte utøverne en posttest en dag senere. I motsetning til hypotesene viste resultatet ingen klar lærings- og prestasjonseffekt av et EF sammenlignet et IF. Det var derimot en større forskjell for prestasjonseffekten, men forskjellen var ikke signifikant. Funnene utfordrer tidligere anbefalinger fra OFL og viser at det kan være mer hensiktsmessig for trenere å formulere instruksjonene etter hva de selv anser som mest passende for utøverne under trening. EF instruksjoner kan derimot være mer hensiktsmessig i situasjoner der målet er prestasjon, siden et EF kan føre til en større umiddelbar prestasjonseffekt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectskiidrett
dc.subjectalpine grener
dc.subjecttrening
dc.subjectoppmerksomhetstrening
dc.subjectlæring
dc.subjectinstruksjoner
dc.titleIngen klar lærings- og prestasjonseffekt av et eksternt fokus hos norske toppidrettsgymnas alpinisteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrett og samfunnsvitenskap / Department of Sport and Social Sciencesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel