Ledelse og trenerrollen: En kvalitativ studie av elitetrenere i håndball, med utgangpunktet i hvordan ledelse blir påvirket av organisasjonskonteksten
Abstract
Formål: Fra før av vet vi at ledelse i trenerrollen er svært komplekst, og består av mange ulike variabler som påvirker hvordan ledelse kan utøves. Spesielt med tanke på hvilke organisatoriske faktorer som påvirker ledelse. Hensikten med studien var derfor nettopp dette. Jeg ønsket å finne ut av hvilke tilnærminger trenere i topphåndballen gjør seg når de skal lede et lag med eliteutøvere, og i hvilken grad organisatoriske faktorer har en betydning for hvordan trenerne utøver ledelse på.
Metode: Dette er en kvalitativ studie, basert på semistrukturerte intervjuer av seks elitetrenere i topphåndballen. Alle trenerne skulle ha lang erfaring fra toppidretten, både som trener, eller i kombinasjon med spiller. Alle intervjuene ble transkribert fra lydfil til tekst, og deretter analysert og systematisert.
Resultater og diskusjon: Hovedfunnene i den regulative søylen handler om svak organisering av de formelle rollene innad i klubb, og at det derfor vil være opp til treneren å forme sin egen rolle eller ta den de ønsker. Samtidig kan det ses at trenerne har svært lite oversikt over hvilke retningslinjer som er satt fra forbund, selv om de vet at det finnes, men det er ikke noe de trekker frem som nødvendig for deres ledelse. I det normative er det tydelig at alle ønsker fra start av en tydelig forventningsavklaring på hvordan de skal opptre i forhold til hverandre om omverdenen. Det må være et fokus på et felles sett med verdier som må være støttet oppunder av alle i klubben. I det kulturelt-kognitive påpeker trenerne viktigheten av å bevisstgjøre utøverne om prosessene innad i laget. Dette handler om å greie å danne en felles forståelse slik at spillerne vet hva som er greit og ikke greit, og samtidig hva som skjer når de går utenfor rammene som er satt.
Konklusjon: Vi konkluderer med at organisasjonskonteksten har svært liten betydning for hvordan trenere utøver ledelse på i sine lag. Det som har størst betydning er treneren selv og dens erfaringer. Dette har med å gjøre at de formelle ansvarsområdene innad i klubbene er svakt anlagt, noe som gir treneren enorm frihet til å velge selv. Alt avhenger av hvem som sitter i trenerrollen.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023