Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDahl, Lena
dc.contributor.authorLeirhaug, Petter Erik
dc.contributor.authorMoe, Vegard Fusche
dc.date.accessioned2024-01-05T09:38:09Z
dc.date.available2024-01-05T09:38:09Z
dc.date.created2023-11-08T14:17:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationTidsskriftet UTMARK. 2023, 22(1), Side 34-49.en_US
dc.identifier.issn1502-3532
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3110062
dc.descriptionDenne artikkelen er publisert i overenstemmelse med Creative Commons-lisensen CC BY-NC 4.0, som gir rett til å fritt lese, laste ned, kopiere, distribuere, skrive ut, søke i eller lenke til den fullstendige og ferdig bearbeidede teksten. Bruken er begrenset til ikke-kommersiell aktivitet.no_NB
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker utdanning og refleksjoner om friluftslivskompetanse og sikkerhet blant lærere med ansvar for friluftsliv i aktivitetslære på utdanningsprogram for idrettsfag. Studien har et sekvensielt mixed method design. Data fra en spørreundersøkelse besvart av 30 % av landets friluftslivslærere på aktivitetslære kombineres med analyse av seks fokusgruppeintervju med 41 friluftslivslærere fra samme utvalg. Begrepet profesjonell handlingskompetanse utgjør forståelsesramme for analysen. Studien viser stor variasjon i friluftslivslærernes friluftslivsfaglige utdanningsbakgrunn. Friluftslivslærernes refleksjoner relaterer seg både til betydningen av utdanning, læring i praksisfelleskap, deres egen turerfaring og, for noen få, videreutdannende kurs. I lys av faktiske ulykkeshendelser, skolens ansvar og målsetning om god opplæring som ivaretar sikkerhet i undervisningen, etterspør forfatterne drøfting av tydeligere krav til friluftslivsfaglig utdanningsbakgrunn eller viderekvalifisering for lærere som underviser friluftsliv i videregående skole.no_NB
dc.description.abstractThis article examines education and reflections on competence and safety among teachers in charge of outdoor recreation education (‘friluftsliv’ in Norwegian) in upper secondary school. The study has a sequential mixedmethod design. Data from a survey answered by 30 % of the friluftsliv teachers in Norway are combined with analysis of six focus groups including 41 teachers from the same sample. The study shows that there is wide variation in teachers' formal competence. Teachers' reflections on competence, risk and safety, relate to the importance of formal education, learning in community of practice, and teachers' own experiences from the outdoors and friluftsliv. In light of research on actual accidents, the school's responsibility and educational goals connected to risk and safety in friluftsliv, the authors argue for the need to discuss that clearer requirements of what is needed of formal education and competence for teachers who teach friluftsliv in upper secondary schools are necessary.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://hdl.handle.net/11250/3067914
dc.subjectfriluftslivno_NB
dc.subjectidrettsfagno_NB
dc.subjectprofesjonskompetanseno_NB
dc.subjectsikkerhetno_NB
dc.subjectutdanningno_NB
dc.subjectoutdoor lifeen_US
dc.subjectrecreation educationen_US
dc.subjectrisken_US
dc.subjectsafetyen_US
dc.subjectupper secondary schoolen_US
dc.subjectNorwayen_US
dc.title«…ikke uten erfaring!»: Friluftslivslærere og kompetanse i lys av ulykkeshendelser på videregående skole, idrettsfagno_NB
dc.title.alternative“...not without experience!”: Friluftsliv teachers’ education and reflections on competence in the light of actual accidents in Norwegian upper secondary schoolen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Dahl, Leirhaug og Moeen_US
dc.source.pagenumber34-49en_US
dc.source.volume22en_US
dc.source.journalTidsskriftet UTMARKen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin2194030
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel