Blar i Norges idrettshøgskole på emneord "læring"
Viser treff 41-56 av 56
-
Mestring av usikkerhet : eksperttreneres læring, utvikling og utfordringer i trenerhverdagen
(Master thesis, 2009)I denne undersøkelsen har jeg forsøkt å belyse eksperttreneres læring, utvikling og utfordringer i trenerhverdagen. Få yrkesutøvere har tøffere krav til prestasjon rettet mot seg og det de må oppnå gjennom andre. Samtidig ... -
Min egen trening: Et kvalitativt aksjonsforskningsprosjekt om elevers erfaringer med et egentreningsopplegg i kroppsøving
(Master thesis, 2020)Oppgavens omhandler elevers erfaring med egentrening kroppsøving. Egentreningen gjennomføres ved at elever deltar i et aksjonsforskningsprosjekt, med en spesifikk egentreningsoppgave utviklet i samhandling med en ... -
Om å spille ball med Gadamer: hva kan elevene lære av ballspill i kroppsøving?
(Master thesis, 2017)I følge den tyske filosofen Hans Georg Gadamer er deltakelse, og forståelsen av i ulike former for spill viktig for menneskers erfaring og dannelse (Gadamer, 2012). Gadamer mener at mennesket gjennom lek og spill åpne seg ... -
Positiv coaching på Wang Toppidrett Tennis: ALM & FOKUS 4 - en mestringsfokusert intervensjon med mål om å øke troen på læring, motivasjonskvalitet og selvreguleringsferdigheter blant elevene
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masteroppgaven er å teste ut hvilken effekt et program med mestringsfokusert klima har på utøvere som satser på idretten tennis og har stor ukentlig treningsmengde. Dette er gjort ved å gjennomføre ... -
A scoping review of the ecological dynamics approach to skill learning in sport: A knowledge synthesis of empirical studies
(Master thesis, 2022)Skill learning in sport is a relevant topic for researchers and sports practitioners and -pedagogues. Its been proposed that a sound theoretical model of the learner and the learning process could result in scientific and ... -
Self-regulation: a single-case study on elite youth soccer players
(Master thesis, 2011)The purpose of this study was to examine whether a self-regulation training program would affect two elite soccer players daily use of planning, self-monitoring, evaluation and reflection. In addition, the players‘ performance ... -
Selvregulerende læring og atferd blant Norges fremste 18 og 19-årige fotballspillere: En kvantitativ studie på Norges U19-landslag
(Master thesis, 2020)Hensikten med oppgaven var å måle spillernes selvregulerende ferdigheter, få bedre innsikt i hvordan spillerne selvregulerer i trening, og finne ut mer om sammenhengen mellom selvregulerende læring og atferd. I tillegg ble ... -
Selvregulering av læring og prestasjon hos spillere i norsk toppfotball: en tverrsnittstudie av sammenhenger mellom selvregulering av læring, evnen til å lære av andre og prestasjon, hos spillere i norsk toppfotball
(Master thesis, 2014)Denne tverrsnittstudien ser på flere faktorer knyttet til forbedring av ferdighet og evnen til å lære av andre, i mulige sammenhenger med prestasjon og utvikling hos spillere i norsk toppfotball. Mer spesifikt er det ... -
Selvregulering i fotball: En kvalitativ studie av de 8 beste selvregulerende spillerne i norsk toppfotball
(Master thesis, 2013)Vi vet allerede at det er viktig å trene med kvalitet hvis man vil oppnå sine mål. Her kan selvregulerende læring spille en viktig rolle. Selvregulerende læring handler om prosesser som hjelper individer til å lære mer ... -
Sensitivity towards strangeness (STS): development of a concept-based measuring instrument in the context of intercultural movement education
(Doctoral thesis, 2011)Strangeness is a central theoretical concept within a larger research project of “Intercultural Movement Education” (Erdmann 1999). The aim of this thesis was the development of a concept- based device in order to measure ... -
Systematikk og flaks: En casestudie av arbeidsmetodikken i to tippeligaklubber med tanke på utviklings- og læringsprosesser
(Master thesis, 2013)Studien undersøker hvordan arbeidsmetodikken i sportslig avdeling i Tromsø IL og Viking FK understøtter kontinuerlig prestasjonsutvikling. Studien fokuserer på hvordan arbeidsmetodikken i daglige prosesser i sportslig ... -
Tatt av snøskred: kjennetegn, opplevelser og erfaringer
(Master thesis, 2014)Det har skjedd en endring i hvordan frikjørere ferdes i vinterfjellet de siste 10 – 15 årene. Det har tidligere vært en tydeligere tradisjon å gå på homogen vårsnø, kontra lagdelt vintersnø. I nyere tid har frikjørere ... -
The role of joy in outdoor adventure educational programs: exploring the relationship between risk management, joy and learning outcomes within outdoor adventure educational programs
(Master thesis, 2016)This thesis was designed to answer two questions. The first aim was to establish the role of joy within OAEP. A definition of the term joy was required and its role within OAEP. Joy was established as a positive emotion, ... -
To modeller ett forbund: prestasjonsutvikling i elitelandslagene i skiskyting
(Master thesis, 2011)Hovedhensikten med denne masteroppgaven har vært å analysere og se på hvordan prestasjonsutviklingen og læringen i herrelandslaget og damelandslaget skjer, basert på teori om påpasselighet og erfaringsbasert læring. Jeg ... -
"Uforpliktende gøy eller faglig moro?" om elevers selvopplevde læring i friluftsliv valgfag
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse omkring friluftsliv som valgfag, med elevene og deres erfarte læreplan i hovedfokus. Problemstillingen hva utrykker elevene at de lærer i friluftsliv valgfag på en videregående ... -
Vi graver oss ned i friluftslivsfagets didaktikk
(Journal article; Peer reviewed, 2010-02)Denne artikkelen omhandler friluftslivsfagets didaktikk og studenters læring om denne. Spørsmålet som reises er hvordan læring gjennom friluftsliv kan gi læring om friluftslivsfagets didaktikk. Konteksten for prosjektet ...