Vi graver oss ned i friluftslivsfagets didaktikk
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/170617Utgivelsesdato
2010-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler / Articles [2120]
Originalversjon
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2010, 94(1), 67-78Sammendrag
Denne artikkelen omhandler friluftslivsfagets didaktikk og studenters læring om denne. Spørsmålet som reises er hvordan læring gjennom friluftsliv kan gi læring om friluftslivsfagets didaktikk. Konteksten for prosjektet er friluftslivsutdanning på høgskolenivå. Gjennom aksjonsforskning er målet å legge et empirisk grunnlag for å drøfte hvordan ulike dimensjoner ved friluftslivsfaget og friluftslivsfagets didaktikk kan tydeliggjøres gjennom undervisning. Resultatene belyser hvordan interaksjon mellom kunnskap og handling i friluftslivsfaglig undervisning kan synliggjøre fagdidaktiske problemstillinger og ulike sider ved faget, og tydeliggjør hvordan en kan dra veksler på denne dialektikken i et undervisningsopplegg om friluftslivsfagets didaktikk.
Beskrivelse
I Brage finner du siste tekst-versjon av artikkelen, og den kan inneholde ubetydelige forskjeller fra forlagets pdf-versjon. Forlagets pdf-versjon finner du på www.idunn.no: http://www.idunn.no/ts/npt/2010/01 / In Brage you'll find the final text version of the article, and it may contain insignificant differences from the journal's pdf version. The original publication is available at www.idunn.no: http://www.idunn.no/ts/npt/2010/01