Utdanningsmarkedet og rekontekstualisering av utdanningskvaliteter : en casestudie av"new managerialism" i norsk høyere utdanning
Journal article, Peer reviewed

View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler / Articles [2286]
Original version
Uniped. 2011, 34(2). 43-54Abstract
Sammendrag
Det siste tiårets ideologiske og strukturelle endringer i høyere utdanning,
som er påvirket av «new managerialism» i utdanningsreformer globalt
og Bologna-prosessen, har endret rammebetingelser og dynamikk i det
norske utdanningsmarkedet. Tøffere konkurranse på markedsplassen kan
påvirke utvikling av studietilbud. Artikkelen belyser hvordan lokale studiesteder
kan strekke seg langt for å imøtekomme studentønsker for å
rekruttere eller beholde dem ved å sette «new managerialism» i dagens
utdanningspolitiske kontekst og problematisere hvordan politikken
regulerer studieutvikling og kvalitetsdiskurser i høgskolesystemet. Ved
analyse av data generert gjennom dybdeintervjuer med dekaner og
studiesjefer ved tre regionale høgskoleavdelinger som tilbyr friluftslivsstudier,
problematiseres hvordan legitimering av studietilbudene kommuniseres.
Artikkelen viser at lokal praktisering av institusjonell autonomi og
akademisk frihet, som gjennom rekontekstualiseringsprosesser former
studiestedets «pedagogisk diskurs» (Bernstein, 1996), kan utfordre
forestillinger om nasjonale utdanningskvaliteter. Gjennom dette underbygges
det at «robuste lesbare systemer» for vurdering av utdanningskvalitet
i høyere utdanning bør vektlegge mer enn kvantitativ registrering av
studiepoeng- og gradsproduksjon.
Description
©Uniped