Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKårhus, Svein
dc.date.accessioned2011-09-12T12:19:56Z
dc.date.available2011-09-12T12:19:56Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationUniped. 2011, 34(2). 43-54en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/170849
dc.description©Unipeden_US
dc.description.abstractSammendrag Det siste tiårets ideologiske og strukturelle endringer i høyere utdanning, som er påvirket av «new managerialism» i utdanningsreformer globalt og Bologna-prosessen, har endret rammebetingelser og dynamikk i det norske utdanningsmarkedet. Tøffere konkurranse på markedsplassen kan påvirke utvikling av studietilbud. Artikkelen belyser hvordan lokale studiesteder kan strekke seg langt for å imøtekomme studentønsker for å rekruttere eller beholde dem ved å sette «new managerialism» i dagens utdanningspolitiske kontekst og problematisere hvordan politikken regulerer studieutvikling og kvalitetsdiskurser i høgskolesystemet. Ved analyse av data generert gjennom dybdeintervjuer med dekaner og studiesjefer ved tre regionale høgskoleavdelinger som tilbyr friluftslivsstudier, problematiseres hvordan legitimering av studietilbudene kommuniseres. Artikkelen viser at lokal praktisering av institusjonell autonomi og akademisk frihet, som gjennom rekontekstualiseringsprosesser former studiestedets «pedagogisk diskurs» (Bernstein, 1996), kan utfordre forestillinger om nasjonale utdanningskvaliteter. Gjennom dette underbygges det at «robuste lesbare systemer» for vurdering av utdanningskvalitet i høyere utdanning bør vektlegge mer enn kvantitativ registrering av studiepoeng- og gradsproduksjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådeten_US
dc.subjectutdanningspolitikk
dc.subjectkvalitet
dc.titleUtdanningsmarkedet og rekontekstualisering av utdanningskvaliteter : en casestudie av"new managerialism" i norsk høyere utdanningen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.source.pagenumber43-54en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel