Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving – et viktig bidrag til elevenes allmenndanning og læring i skolen
Journal article, Peer reviewed

View/ Open
Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler / Articles [2286]
Original version
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2013, 97(2), 155-166Abstract
Elevenes personlighetsutvikling og allmenndannelse er viktige mål for skolen. Kognitive, sosiale, moralske, emosjonelle og fysisk-motoriske sider ved danning og utvikling er nedfelt i overordnede mål og læreplaner. Dette til tross, den kognitive siden ved de unges utvikling og dannelse har utvilsomt fått størst plass. Dette reflekteres i de fem nåværende grunnleggende ferdighetene som skal gjennomsyre alle undervisningsfagene i skolen. I denne artikkelen settes fokus på kroppsøvingsfaget og betydningen av fysisk-motorisk ferdighetslæring for elevenes personlighetsutvikling, allmenndannelse og varige bevegelseslyst.
Description
I Brage finner du siste tekst-versjon av artikkelen, og den kan inneholde ubetydelige forskjeller fra forlagets pdf-versjon. Forlagets pdf-versjon finner du på www.idunn.no/ts/npt / In Brage you'll find the final text version of the article, and it may contain insignificant differences from the journal's pdf version. The original publication is available at www.idunn.no/ts/npt