dc.contributor.author | Ommundsen, Yngvar | |
dc.date.accessioned | 2013-05-24T06:15:13Z | |
dc.date.available | 2013-05-24T06:15:13Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier | Seksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychology | |
dc.identifier.citation | Norsk pedagogisk tidsskrift. 2013, 97(2), 155-166 | no_NO |
dc.identifier.isbn | 0029-2052 | |
dc.identifier.issn | 1504-2987 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/171136 | |
dc.description | I Brage finner du siste tekst-versjon av artikkelen, og den kan inneholde ubetydelige forskjeller fra forlagets pdf-versjon. Forlagets pdf-versjon finner du på www.idunn.no/ts/npt / In Brage you'll find the final text version of the article, and it may contain insignificant differences from the journal's pdf version. The original publication is available at www.idunn.no/ts/npt | no_NO |
dc.description.abstract | Elevenes personlighetsutvikling og allmenndannelse er viktige mål for skolen. Kognitive, sosiale, moralske, emosjonelle og fysisk-motoriske sider ved danning og utvikling er nedfelt i overordnede mål og læreplaner. Dette til tross, den kognitive siden ved de unges utvikling og dannelse har utvilsomt fått størst plass. Dette reflekteres i de fem nåværende grunnleggende ferdighetene som skal gjennomsyre alle undervisningsfagene i skolen. I denne artikkelen settes fokus på kroppsøvingsfaget og betydningen av fysisk-motorisk ferdighetslæring for elevenes personlighetsutvikling, allmenndannelse og varige bevegelseslyst. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | no_NO |
dc.subject | kroppsøving | |
dc.subject | læring | |
dc.subject | læreplaner | |
dc.title | Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving – et viktig bidrag til elevenes allmenndanning og læring i skolen | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social Science: 200::Education: 280::General education: 281 | |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | |