dc.contributor.author | Bjørndal, Christian Thue | |
dc.date.accessioned | 2009-08-14T09:46:16Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier | Seksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychology | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/171394 | |
dc.description | Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2009. | en |
dc.description.abstract | I denne undersøkelsen har jeg forsøkt å belyse eksperttreneres læring, utvikling og
utfordringer i trenerhverdagen. Få yrkesutøvere har tøffere krav til prestasjon rettet mot seg
og det de må oppnå gjennom andre. Samtidig har trenere begrenset kontroll over utfallet; det
er mange andre faktorer enn de treneren kan kontrollere som avgjør hva resultatet blir.
Topptreneren skal være lærer, leder, dirigent og i betydelig grad mestre usikkerhet og press. Å
trenge inn i treneres livsverden er derfor en interessant oppgave; hvordan opplever de selv sin
egen rolle og hverdag? Jeg er spesielt interessert i hvordan trenere selv lærer og utvikler seg,
og hvordan de møter utfordringer i hverdagen. Det er viktige spørsmål blant annet fordi det
kan sette oss på sporet av måter å forbedre trenerutdanningen og egenlæringen på.
Formålet med oppgaven var å svare på to forskningsspørsmål:
1. Hvilke erfaringer, relasjoner og prosesser har vært viktige i trenerens utvikling mot
ekspertisenivå?
2. Hvilke utfordringer oppleves som viktige i eksperttrenerens coachingvirksomhet? | en |
dc.format.extent | 1345110 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.subject | trenere | en |
dc.subject | læring | en |
dc.subject | utvikling | en |
dc.subject | håndball | en |
dc.subject | veiledning | en |
dc.subject | kommunikasjon | en |
dc.title | Mestring av usikkerhet : eksperttreneres læring, utvikling og utfordringer i trenerhverdagen | en |
dc.type | Master thesis | en |