Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørndal, Christian Thue
dc.date.accessioned2009-08-14T09:46:16Z
dc.date.issued2009
dc.identifierSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychology
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171394
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2009.en
dc.description.abstractI denne undersøkelsen har jeg forsøkt å belyse eksperttreneres læring, utvikling og utfordringer i trenerhverdagen. Få yrkesutøvere har tøffere krav til prestasjon rettet mot seg og det de må oppnå gjennom andre. Samtidig har trenere begrenset kontroll over utfallet; det er mange andre faktorer enn de treneren kan kontrollere som avgjør hva resultatet blir. Topptreneren skal være lærer, leder, dirigent og i betydelig grad mestre usikkerhet og press. Å trenge inn i treneres livsverden er derfor en interessant oppgave; hvordan opplever de selv sin egen rolle og hverdag? Jeg er spesielt interessert i hvordan trenere selv lærer og utvikler seg, og hvordan de møter utfordringer i hverdagen. Det er viktige spørsmål blant annet fordi det kan sette oss på sporet av måter å forbedre trenerutdanningen og egenlæringen på. Formålet med oppgaven var å svare på to forskningsspørsmål: 1. Hvilke erfaringer, relasjoner og prosesser har vært viktige i trenerens utvikling mot ekspertisenivå? 2. Hvilke utfordringer oppleves som viktige i eksperttrenerens coachingvirksomhet?en
dc.format.extent1345110 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjecttrenereen
dc.subjectlæringen
dc.subjectutviklingen
dc.subjecthåndballen
dc.subjectveiledningen
dc.subjectkommunikasjonen
dc.titleMestring av usikkerhet : eksperttreneres læring, utvikling og utfordringer i trenerhverdagenen
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel