Reproduserer ungdom sine foreldres fysiske identiteter? : en kvalitativ undersøkelse av hvordan sosial klasse har betydning i kroppsøvingsfaget
Abstract
Dette prosjektet belyser hvordan sosial klasse kan ha betydning i kroppsøvingsfaget og i
hvilken grad faget utfordrer og utvikler elevenes fysiske identiteter, eller om det
bekrefter/ forsterker den fysiske identiteten de har hjemmefra/ fra sine foreldre. Undersøkelsen
bygger på data fra dybdeintervju med tre ungdommer og deres foreldre. Dette
problemområdet har ikke tidligere blitt forskningsmessig belyst i en norsk sammenheng,
og jeg fant det dermed av interesse å fordype meg i dette viktige temaet innenfor
internasjonal pedagogisk forskning. Det teoretiske utgangspunktet for denne
undersøkelsen, har vært deler av Bourdieus teorier, der spesielt habitus, kapital og sosial
reproduksjon har fått en sentral plass i mitt teoretiske rammeverk. Jeg har også fulgt
Shillings videreutvikling av kapitalbegrepet til en form for fysisk kapital, med bakgrunn
i å knytte teorien ytterligere mot en setting, som harmonerer med problemområdet
innunder mitt prosjekt.
Description
Masteroppgave – Norges idrettshøgskole, 2009.