Kan ungdom stimuleres til helsefremmende atferd ved å fokusere på kulturelle aspekter i tverrfaglig undervisning? : en kvalitativ studie om hvordan lærere kan påvirke ungdom til en helsefremmende livsstil
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171458Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fokuset for denne studien er å diskutere hvordan lærere kan undervise slik at de kan
påvirke barn og unge til en helsefremmende livsstil. Basert på egen
undervisningserfaring og studiens tema har jeg definert denne problemstillingen:
Kan ungdom stimuleres til helsefremmende atferd ved å fokusere på kulturelle
aspekter i tverrfaglig undervisning?
I tillegg til min problemstilling har jeg også drøftet hva som kreves av skolen/lærere
for å drive helsefremmende undervisning.
Studien har et praktisk preg med vekt på ulike vilkår for lærers transformering av
oppgaver til eleven, slik at undervisningen kan stimulere til helsefremmende atferd.
Diskusjonen vektlegger viktigheten av og fokuserer på fem sentrale kulturelle aspekter;
bevegelseskultur, uttrykk og kommunikasjonskultur, ernæringskultur, fritidskultur og
kleskultur.
Beskrivelse
Masteroppgave – Norges idrettshøgskole, 2009.