Kroppsøving, kropp, identitet og selvoppfatning
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171500Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler temaene kroppsøving, oppfattelse av kropp, identitet og selvoppfatning, og områdene blir knyttet til feltet fysisk aktivitet og funksjonsnedsettelse. Temaene blir belyst ut fra elevers egen oppfattelse og erfaring, og prosjektets deltakere har alle en diagnose knyttet til nedsatt funksjonsevne. Formålet med oppgaven er å skape forståelse og belyse hvordan elever med funksjonsnedsettelse oppfatter kropp, identitet og selvoppfatning i relasjon med kroppsøvingsfaget. Denne kunnskapen kan gi lærere og andre som jobber med barn og unge innblikk og kunnskap om hvordan best kunne legge tilrette aktiviteter og undervisning.
I undersøkelsen ble det benyttet kvalitativ metode, med utgangspunkt i fenomenologisk paradigme, og data ble innhentet gjennom kvalitative livsverdenintervjuer med seks elever på ungdomsskolen og videregående. De er integrert i det som blir oppfattet som vanlig klasse, og de er eller har vært integrert i kroppsøving med resten av klassen. Deltakerne gikk på forskjellige skoler, og hadde ulik bakgrunn med tanke på type og grad av
funksjonsnedsettelse. De teoretiske utgangspunkt tas i Merleau-Pontys helhetlige syn på kropp, Meads sosiale interaksjonsteori, Eriksons psykososiale utviklingsteori og Bourdieus teori om kroppslig kapital.
Beskrivelse
Masteroppgave – Norges idrettshøgskole, 2010.