Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKaasa, Tine
dc.date.accessioned2010-08-13T07:33:03Z
dc.date.available2010-08-13T07:33:03Z
dc.date.issued2010
dc.identifierSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171500
dc.descriptionMasteroppgave – Norges idrettshøgskole, 2010.en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler temaene kroppsøving, oppfattelse av kropp, identitet og selvoppfatning, og områdene blir knyttet til feltet fysisk aktivitet og funksjonsnedsettelse. Temaene blir belyst ut fra elevers egen oppfattelse og erfaring, og prosjektets deltakere har alle en diagnose knyttet til nedsatt funksjonsevne. Formålet med oppgaven er å skape forståelse og belyse hvordan elever med funksjonsnedsettelse oppfatter kropp, identitet og selvoppfatning i relasjon med kroppsøvingsfaget. Denne kunnskapen kan gi lærere og andre som jobber med barn og unge innblikk og kunnskap om hvordan best kunne legge tilrette aktiviteter og undervisning. I undersøkelsen ble det benyttet kvalitativ metode, med utgangspunkt i fenomenologisk paradigme, og data ble innhentet gjennom kvalitative livsverdenintervjuer med seks elever på ungdomsskolen og videregående. De er integrert i det som blir oppfattet som vanlig klasse, og de er eller har vært integrert i kroppsøving med resten av klassen. Deltakerne gikk på forskjellige skoler, og hadde ulik bakgrunn med tanke på type og grad av funksjonsnedsettelse. De teoretiske utgangspunkt tas i Merleau-Pontys helhetlige syn på kropp, Meads sosiale interaksjonsteori, Eriksons psykososiale utviklingsteori og Bourdieus teori om kroppslig kapital.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectkroppenen_US
dc.subjectidentiteten_US
dc.subjectselvbildeen_US
dc.subjectfunksjonshemmedeen_US
dc.subjectcerebral pareseen_US
dc.titleKroppsøving, kropp, identitet og selvoppfatningen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel