"Jeg er han med sekken": en kvalitativ studie av hvordan en lærer praktiserer friluftsliv i uteskolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171566Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgavens mål er å beskrive og analysere hvordan friluftsliv praktiseres i uteskolen.
Hovedproblemstillingen er: Hvordan praktiserer læreren friluftsliv i uteskolen, og
hvilke refleksjoner gjør læreren over sine erfaringer?
For å belyse problemstillingen er utgangspunktet flere teoretiske perspektiver: For det
første er begrepene refleksjon-i-handling og viten-i-handling sentrale for å beskrive den
praktiske lærerprofesjonaliteten. Hvordan planlegging, improvisasjon og refleksjon
påvirker lærerens undervisning – og tilrettelegging for elevenes læring – står sentralt i
oppgaven. Praksisteori er også et utgangspunkt for å fortolke hvordan lærerens
kunnskap, verdier og erfaring påvirker lærergjerningen. I annen rekke er
Kunnskapsløftets læringsmål i hovedområdet friluftsliv i kroppsøvingsfaget. Disse sees
i lys av den norske tradisjonen for friluftsliv, forståelsen av friluftsliv i skolen og
bredden i friluftslivsbegrepet. Læringsrommets betydning for tilrettelegging av
friluftsliv i undervisningen er et tredje teoretisk perspektiv. Stedsbasert undervisning er
et betegnende begrep på å benytte stedets iboende kvaliteter – bevisstheten om
ressursene som finnes der; hvordan naturen, historien og kulturen kan være med på å
skape en ramme for praktisk læring i nærmiljøet. Naturen som arena for fri lek, der
barna ”fanges av øyeblikket” og leken oppstår for lekens egen skyld, er det siste
teoretiske perspektivet. Barns evne til å bli kjent med stedene i nærmiljøet, og til å
sanse, oppdage og leke i samspill med naturen og hverandre – samt lærerens rolle i
denne leken – står sentralt i oppgaven.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2010.