dc.contributor.author | Breiskalbakken, Mette Karethe | |
dc.date.accessioned | 2010-07-07T12:38:06Z | |
dc.date.available | 2010-07-07T12:38:06Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier | Seksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/171566 | |
dc.description | Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2010. | en_US |
dc.description.abstract | Oppgavens mål er å beskrive og analysere hvordan friluftsliv praktiseres i uteskolen.
Hovedproblemstillingen er: Hvordan praktiserer læreren friluftsliv i uteskolen, og
hvilke refleksjoner gjør læreren over sine erfaringer?
For å belyse problemstillingen er utgangspunktet flere teoretiske perspektiver: For det
første er begrepene refleksjon-i-handling og viten-i-handling sentrale for å beskrive den
praktiske lærerprofesjonaliteten. Hvordan planlegging, improvisasjon og refleksjon
påvirker lærerens undervisning – og tilrettelegging for elevenes læring – står sentralt i
oppgaven. Praksisteori er også et utgangspunkt for å fortolke hvordan lærerens
kunnskap, verdier og erfaring påvirker lærergjerningen. I annen rekke er
Kunnskapsløftets læringsmål i hovedområdet friluftsliv i kroppsøvingsfaget. Disse sees
i lys av den norske tradisjonen for friluftsliv, forståelsen av friluftsliv i skolen og
bredden i friluftslivsbegrepet. Læringsrommets betydning for tilrettelegging av
friluftsliv i undervisningen er et tredje teoretisk perspektiv. Stedsbasert undervisning er
et betegnende begrep på å benytte stedets iboende kvaliteter – bevisstheten om
ressursene som finnes der; hvordan naturen, historien og kulturen kan være med på å
skape en ramme for praktisk læring i nærmiljøet. Naturen som arena for fri lek, der
barna ”fanges av øyeblikket” og leken oppstår for lekens egen skyld, er det siste
teoretiske perspektivet. Barns evne til å bli kjent med stedene i nærmiljøet, og til å
sanse, oppdage og leke i samspill med naturen og hverandre – samt lærerens rolle i
denne leken – står sentralt i oppgaven. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | grunnskolen | en_US |
dc.subject | uteskole | en_US |
dc.subject | friluftsliv | en_US |
dc.subject | lærere | en_US |
dc.title | "Jeg er han med sekken": en kvalitativ studie av hvordan en lærer praktiserer friluftsliv i uteskolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |