Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBreiskalbakken, Mette Karethe
dc.date.accessioned2010-07-07T12:38:06Z
dc.date.available2010-07-07T12:38:06Z
dc.date.issued2010
dc.identifierSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171566
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2010.en_US
dc.description.abstractOppgavens mål er å beskrive og analysere hvordan friluftsliv praktiseres i uteskolen. Hovedproblemstillingen er: Hvordan praktiserer læreren friluftsliv i uteskolen, og hvilke refleksjoner gjør læreren over sine erfaringer? For å belyse problemstillingen er utgangspunktet flere teoretiske perspektiver: For det første er begrepene refleksjon-i-handling og viten-i-handling sentrale for å beskrive den praktiske lærerprofesjonaliteten. Hvordan planlegging, improvisasjon og refleksjon påvirker lærerens undervisning – og tilrettelegging for elevenes læring – står sentralt i oppgaven. Praksisteori er også et utgangspunkt for å fortolke hvordan lærerens kunnskap, verdier og erfaring påvirker lærergjerningen. I annen rekke er Kunnskapsløftets læringsmål i hovedområdet friluftsliv i kroppsøvingsfaget. Disse sees i lys av den norske tradisjonen for friluftsliv, forståelsen av friluftsliv i skolen og bredden i friluftslivsbegrepet. Læringsrommets betydning for tilrettelegging av friluftsliv i undervisningen er et tredje teoretisk perspektiv. Stedsbasert undervisning er et betegnende begrep på å benytte stedets iboende kvaliteter – bevisstheten om ressursene som finnes der; hvordan naturen, historien og kulturen kan være med på å skape en ramme for praktisk læring i nærmiljøet. Naturen som arena for fri lek, der barna ”fanges av øyeblikket” og leken oppstår for lekens egen skyld, er det siste teoretiske perspektivet. Barns evne til å bli kjent med stedene i nærmiljøet, og til å sanse, oppdage og leke i samspill med naturen og hverandre – samt lærerens rolle i denne leken – står sentralt i oppgaven.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectgrunnskolenen_US
dc.subjectuteskoleen_US
dc.subjectfriluftsliven_US
dc.subjectlærereen_US
dc.title"Jeg er han med sekken": en kvalitativ studie av hvordan en lærer praktiserer friluftsliv i uteskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel