Lærernes opplevelse og erfaringer med inkludering av elever med nedsatt funksjonsevne i kroppsøving: en survey-undersøkelse blant kroppsøvingslærere på ungdomsskoler i Hedmark
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å undersøkersøke kroppsøvingslærernes holdninger
til å inkludere og deres mestringsforventninger til å undervise elever med
funksjonshemning i kroppsøvingsfaget.
Kroppsøvingslærere ved samtlige ungdomsskoler i Hedmark ble invitert til å delta i
undersøkelsen. Datamaterialet bygger på 42 besvarte elektroniske spørreskjemaer fra
kroppsøvingslærere ved totalt 20 forskjellige ungdomsskoler. Av disse var 22 kvinner
og 20 menn.
Resultatene fra undersøkelsen viser ingen kjønns- eller aldersforskjeller i holdninger til
å inkludere elever med funksjonshemning eller deres forventninger til å mestre
undervisningen i kroppsøving. Høy generell pedagogisk kompetanse og formell
kompetanse i kroppsøving/idrett er gode forutsetninger for positive holdninger til å
inkludere elever med funksjonshemninger og stor tro på å kunne mestre undervisningen
i faget. Lang undervisningserfaring og tidligere erfaring med å undervise elever med
funksjonshemning er også gode forutsetninger for positive holdninger til inkludering og
tro på å kunne mestre undervisningen. Informantenes tro på å kunne mestre
undervisningen for elever med ulike typer funksjonshemninger var generelt forholdsvis
lave, de hadde sterkest tro på å mestre undervisningen for elever med atferdsvansker og
minst til elever med syns og utviklingshemninger.
Resultatene indikerer at informantenes holdninger til å inkludere elever med
funksjonshemninger og deres tro på å kunne mestre undervisningen i kroppsøving
følger hverandre. Kompetanse og erfaring er gode forutsetninger for positive holdninger
til inkludering og deres mestringsforventinger til å undervise i kroppsøving.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole