Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAarskog, Johan
dc.date.accessioned2011-11-09T08:57:20Z
dc.date.available2011-11-09T08:57:20Z
dc.date.issued2011
dc.identifierSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171619
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskoleno_NO
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å undersøkersøke kroppsøvingslærernes holdninger til å inkludere og deres mestringsforventninger til å undervise elever med funksjonshemning i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingslærere ved samtlige ungdomsskoler i Hedmark ble invitert til å delta i undersøkelsen. Datamaterialet bygger på 42 besvarte elektroniske spørreskjemaer fra kroppsøvingslærere ved totalt 20 forskjellige ungdomsskoler. Av disse var 22 kvinner og 20 menn. Resultatene fra undersøkelsen viser ingen kjønns- eller aldersforskjeller i holdninger til å inkludere elever med funksjonshemning eller deres forventninger til å mestre undervisningen i kroppsøving. Høy generell pedagogisk kompetanse og formell kompetanse i kroppsøving/idrett er gode forutsetninger for positive holdninger til å inkludere elever med funksjonshemninger og stor tro på å kunne mestre undervisningen i faget. Lang undervisningserfaring og tidligere erfaring med å undervise elever med funksjonshemning er også gode forutsetninger for positive holdninger til inkludering og tro på å kunne mestre undervisningen. Informantenes tro på å kunne mestre undervisningen for elever med ulike typer funksjonshemninger var generelt forholdsvis lave, de hadde sterkest tro på å mestre undervisningen for elever med atferdsvansker og minst til elever med syns og utviklingshemninger. Resultatene indikerer at informantenes holdninger til å inkludere elever med funksjonshemninger og deres tro på å kunne mestre undervisningen i kroppsøving følger hverandre. Kompetanse og erfaring er gode forutsetninger for positive holdninger til inkludering og deres mestringsforventinger til å undervise i kroppsøving.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectmasteroppgaverno_NO
dc.subjectkroppsøvingno_NO
dc.subjectfunksjonshemmedeno_NO
dc.subjectintegreringno_NO
dc.subjecttilpasset fysisk opplæringno_NO
dc.subjectlærereno_NO
dc.subjectmestringno_NO
dc.titleLærernes opplevelse og erfaringer med inkludering av elever med nedsatt funksjonsevne i kroppsøving: en survey-undersøkelse blant kroppsøvingslærere på ungdomsskoler i Hedmarkno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel