Kunsten å lære effektivt!: selvregulering i fotball: utviklingen av et måleinstrument
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171631Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Selvregulerende læring handler om prosesser som hjelper individer til å lære mer effektivt. Effektiv læring virker å være en avgjørende faktor for å oppnå ekspertise i idrett. Det finnes i dag ikke noe måleinstrument som måler selvregulering i fotball.
Derfor har målet med denne studien vært å utvikle et måleinstrument som skal måle
selvregulering i fotball. Måleinstrumentet er basert på Toering’s modell (Toering, 2011)
og består av seks selvregulerende variabler. Disse variablene er planlegging,
selvmonitorering, evaluering, refleksjon, innsats og ”self-efficacy”. Studien skal
undersøke reliabiliteten og validiteten til måleinstrumentet.
Måleinstrumentet ble testet ut på 204 unge elitefotballspillere (Malder = 14,6 og SD =
0.60). Det ble først gjort en ”exploratory factor analysis” og deretter en ”confirmatory
factor analysis”. De statistiske analysene kom fram til en trefaktors modell som så ut til å passe de observerte dataene og meningen med faktorene på en god måte. Faktorene i den nye trefaktors modellen var planlegging, evaluering og refleksjon. Alle faktorer viste god reliabilitet. Dette støtter både konstrukt validiteten og meningsvaliditeten til måleinstrumentet.
Det virker som måleinstrumentet på selvregulering i fotball er et reliabelt og valid
måleinstrument som viser forskjeller mellom fotballspillere med gode og med mindre
gode ferdigheter i selvregulering.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2011