Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRipegutu, Anders
dc.date.accessioned2011-09-26T07:30:41Z
dc.date.available2011-09-26T07:30:41Z
dc.date.issued2011
dc.identifierSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychology
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171631
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2011en_US
dc.description.abstractSelvregulerende læring handler om prosesser som hjelper individer til å lære mer effektivt. Effektiv læring virker å være en avgjørende faktor for å oppnå ekspertise i idrett. Det finnes i dag ikke noe måleinstrument som måler selvregulering i fotball. Derfor har målet med denne studien vært å utvikle et måleinstrument som skal måle selvregulering i fotball. Måleinstrumentet er basert på Toering’s modell (Toering, 2011) og består av seks selvregulerende variabler. Disse variablene er planlegging, selvmonitorering, evaluering, refleksjon, innsats og ”self-efficacy”. Studien skal undersøke reliabiliteten og validiteten til måleinstrumentet. Måleinstrumentet ble testet ut på 204 unge elitefotballspillere (Malder = 14,6 og SD = 0.60). Det ble først gjort en ”exploratory factor analysis” og deretter en ”confirmatory factor analysis”. De statistiske analysene kom fram til en trefaktors modell som så ut til å passe de observerte dataene og meningen med faktorene på en god måte. Faktorene i den nye trefaktors modellen var planlegging, evaluering og refleksjon. Alle faktorer viste god reliabilitet. Dette støtter både konstrukt validiteten og meningsvaliditeten til måleinstrumentet. Det virker som måleinstrumentet på selvregulering i fotball er et reliabelt og valid måleinstrument som viser forskjeller mellom fotballspillere med gode og med mindre gode ferdigheter i selvregulering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectselvreguleringen_US
dc.subjectlæringen_US
dc.subjectfotballen_US
dc.subjectmåleinstrumenteren_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.titleKunsten å lære effektivt!: selvregulering i fotball: utviklingen av et måleinstrumenten_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel