Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Henning
dc.date.accessioned2013-11-07T13:25:13Z
dc.date.available2013-11-07T13:25:13Z
dc.date.issued2013
dc.identifierSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171738
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013no_NO
dc.description.abstractSosial klasse som begrep har gjennom historien utviklet seg til å bli mer komplekst og uklart enn det Karl Marx (1818-1883) og etterhvert Max Weber (1864-1920) først antok. Denne studien har sett på sosial klasse og dens betydning for elevers motivasjon for og karakter i kroppsøving. For å fange opp eventuelle nyanser i bildet, ble det lagt inn en medierende variabel (aktivitetsstøtte fra foreldre) som i andre studier har vist effekt på barn og unges involvering i fysisk aktivitet. Problemstillinger og hypoteser er utarbeidet ut i fra Pierre Bourdieus (1930-2002) samfunnsteori som får frem den sosiale klassens kompleksitet på en tydeligere måte en Marx og Weber. 854 ungdommer fra ungdoms- og videregående skole ble inkludert i analysen. Deltakerne er fra studien ”Moderne ungdom på fritiden” (MUF).no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectkroppsøvingno_NO
dc.subjectevalueringno_NO
dc.subjecteleverno_NO
dc.subjectungdomno_NO
dc.subjectmotivasjonno_NO
dc.subjectsosial klasseno_NO
dc.titleBetydningen av sosial klasse for elevers motivasjon for og karakterer i kroppsøving: En kvantitativ studie av 854 ungdommer i Norgeno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel