Sponsoraktivering som strategisk virkemiddel: hvilke barrierer og utfordringer står Aker ovenfor ved aktivering av sponsoratet med langrennslandslaget?
Abstract
I dette studiet ønsker jeg å gå nærmere inn å se på hvilke utfordringer og barrierer Aker
står ovenfor i den strategiske aktiveringsprosessen av det internt forankrede sponsoratet
med langrennslandslaget. Studiet vil ta utgangspunkt i Aker som sponsor for å kaste lys
over de strategiske aktiverings valgene og sette intern aktivering av sponsorater på
dagsorden. Studiets formål er identifisere utfordringer og barrierer knyttet til aktivering
av sponsoratet og fremme forslag for hvordan i møtekomme disse. Målet med studiet er
å se om det er noe å lære av Aker sin aktivering av sponsoratet. Sponsor og
aktiveringsteori, med noen innspill fra organisasjonsteori vektlegges og er dette studiets
teoretiske utgangspunkt. Ut i fra det teoretiske utgangspunktet er det utarbeidet et
teoretisk rammeverk. Dette er en modell som vil fokuserer på aktiveringsstrategi som en
del av en større totalitet for å kartlegge hvilke andre momenter og suksesskriterier som
foreligger ved aktivering av sponsoratet.
Studiet er blitt gjennomført som et casestudie med sponsoratet (Aker Achievements)
som case, med hovedfokus på undersøkelsesenheten Aker. Totalt har jeg foretatt 9
kvalitative intervju med sentrale personer i Aker og Aker Achievements for å kunne
analysere aktiveringen, Aker-ansatte for å kunne analysere hvordan den interne
aktiveringen har virket på de ansatte og intervjuet/diskutert med eksperter fra
sponsorfeltet for å tilegne innsikt ifra et annet perspektiv og øke forståelse av sponsor
aktivering. Studiet analyseres ut i fra det teoretiske rammeverket samtidig som de
ansattes påvirkning og holdninger til sponsoratet vil bli analysert og diskutert.
Hovedfunnene påpeker mangelfull intern kommunikasjon, utfordringer knyttet til
trekninger og andre motiveringsfaktorer ved Akeraktiv. Samtidig som et få tall
utfordringer fra de eksterne aktiveringstiltakene Kunnskapstraileren og Oslo SkiShow
belyses. Måloppnåelse omkringliggende operative mål som økt friskhetsgrads med
besparelser på nærmere 50 millioner kroner kan indikere at aktiveringen av sponsoratet
har vært vellykket. Men da totaliteten av sponsoratets overordnede strategiske mål enda
ikke er evaluert er det for tidlig å si noe om hvorvidt sponsoratet har vært en suksess.
Men studiet analyserer utfordringer og fremmer forslag knyttet til dette.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2012