Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSamuelsen, Fredrik
dc.date.accessioned2012-12-04T09:27:29Z
dc.date.available2012-12-04T09:27:29Z
dc.date.issued2012
dc.identifierSeksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studies
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171788
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2012no_NO
dc.description.abstractI dette studiet ønsker jeg å gå nærmere inn å se på hvilke utfordringer og barrierer Aker står ovenfor i den strategiske aktiveringsprosessen av det internt forankrede sponsoratet med langrennslandslaget. Studiet vil ta utgangspunkt i Aker som sponsor for å kaste lys over de strategiske aktiverings valgene og sette intern aktivering av sponsorater på dagsorden. Studiets formål er identifisere utfordringer og barrierer knyttet til aktivering av sponsoratet og fremme forslag for hvordan i møtekomme disse. Målet med studiet er å se om det er noe å lære av Aker sin aktivering av sponsoratet. Sponsor og aktiveringsteori, med noen innspill fra organisasjonsteori vektlegges og er dette studiets teoretiske utgangspunkt. Ut i fra det teoretiske utgangspunktet er det utarbeidet et teoretisk rammeverk. Dette er en modell som vil fokuserer på aktiveringsstrategi som en del av en større totalitet for å kartlegge hvilke andre momenter og suksesskriterier som foreligger ved aktivering av sponsoratet. Studiet er blitt gjennomført som et casestudie med sponsoratet (Aker Achievements) som case, med hovedfokus på undersøkelsesenheten Aker. Totalt har jeg foretatt 9 kvalitative intervju med sentrale personer i Aker og Aker Achievements for å kunne analysere aktiveringen, Aker-ansatte for å kunne analysere hvordan den interne aktiveringen har virket på de ansatte og intervjuet/diskutert med eksperter fra sponsorfeltet for å tilegne innsikt ifra et annet perspektiv og øke forståelse av sponsor aktivering. Studiet analyseres ut i fra det teoretiske rammeverket samtidig som de ansattes påvirkning og holdninger til sponsoratet vil bli analysert og diskutert. Hovedfunnene påpeker mangelfull intern kommunikasjon, utfordringer knyttet til trekninger og andre motiveringsfaktorer ved Akeraktiv. Samtidig som et få tall utfordringer fra de eksterne aktiveringstiltakene Kunnskapstraileren og Oslo SkiShow belyses. Måloppnåelse omkringliggende operative mål som økt friskhetsgrads med besparelser på nærmere 50 millioner kroner kan indikere at aktiveringen av sponsoratet har vært vellykket. Men da totaliteten av sponsoratets overordnede strategiske mål enda ikke er evaluert er det for tidlig å si noe om hvorvidt sponsoratet har vært en suksess. Men studiet analyserer utfordringer og fremmer forslag knyttet til dette.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectsponsingno_NO
dc.subjectskiidrettno_NO
dc.subjectlangrennno_NO
dc.subjectlandslagno_NO
dc.subjectmålno_NO
dc.subjectmotiverno_NO
dc.titleSponsoraktivering som strategisk virkemiddel: hvilke barrierer og utfordringer står Aker ovenfor ved aktivering av sponsoratet med langrennslandslaget?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel