Hva kjennetegner samspillet mellom kartleser, kart og terreng hos barn og unge med Downs syndrom
Abstract
Dette forskningsprosjektet rettet fokus mot hvordan barn og unge med Downs syndrom,
gjennom tilrettelagte varianter av orientering, utvikler erfaringer og kunnskaper. Navigering
ved hjelp av kart setter krav til samspill mellom kartleser, kart og terreng. Prosjektet har som
mål, på en helhetlig måte, å belyse et tema innenfor fagfeltet; tilpasset fysisk aktivitet.
Problemstillingen og underproblemstillingen i forskningsprosjekt er som følger:
Hva kjennetegner samspillet mellom kartleser, kart og terreng hos barn og unge
med Downs syndrom?
Er tilrettelagt orientering en egnet tilpasset fysisk aktivitet for unge
mennesker med Downs syndrom?
Aksjonsforskning er valgt som tilnærming fordi metoden fremstår som godt egnet for å belyse
problemstillingene. Ved å benytte tilrettelagt orientering, der barn og unge med Downs
syndrom er deltakere og informanter, vil det være mulig ikke bare å få kunnskap om tema,
men også å bidra til positiv utvikling for en spesiell gruppe mennesker som selv ikke krever
så mye. Læring, utvikling, glede og motivasjon kan stå som sentrale stikkord.
Bakgrunnen for prosjektet er en personlig observasjon og et inntrykk av manglende vilje fra
samfunnet til å nå politiske målsettinger og idrettslige visjoner. «Idrett for alle» er en slik
visjon. Intervjuer med foreldrene forsterket inntrykket av manglende tilrettelegging for
aktuelle målgruppe. Resultatene viser at barn og unge med Downs syndrom, gjennom et
tilrettelagt orienteringsopplegg, vil ha forutsetninger for å mestre å mestre en slik aktivitet.
Øvelse og mestring gir dessuten grunnlag for en rekke positive ringvirkninger, både på
individ, gruppe og samfunnsnivå.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013