Sosial inkludering for elever med en funksjonshemning: En kvalitativ studie av sosial inkludering og bruk av assistent i kroppsøving
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171910Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgaven omhandler bruk av assistent for funksjonshemmede i
kroppsøvingsundervisningen og hvordan denne bruken påvirker den sosial interaksjonen med
medelevene. Hensikten er å få frem kunnskap om et fenomen som det foreligger lite forskning
på.
Oppgavens kontekst er kroppsøvingsundervisningen til en klasse på videregåendeskole med en
funksjonshemmet elev som bruker assistent. Inkludering og idealet «en inkluderende skole» er et
overordnet tema i oppgaven. Og på bakgrunn av dette gjennomføres det en casestudie med en
informant, hvor undersøkelsen gjøres ved et kvalitativ design og den metodiske tilnærmelsen er
deltagende observasjon.
I analysen av det empiriske materialet benyttes en kombinasjon av personsentrert og temasentrert
analyse, der Yrjø Engestrøm sin modifiserte versjon av virksomhetsteorien brukes som teoretisk
blikk.
Det vises at i denne casen er assistenten av stor betydning, ikke bare for den fysiske
integreringen, men har også muligheter for å påvirke den sosiale interaksjonen mellom
medelevene og den funksjonshemmede. Dette skjer ved at assistenten formidler sosial handling
mellom informant og medelever ved å inkludere og involvere informant i selve aktiviteten. Dette
er avhengig av de pedagogiske rammene, som hvordan læreren bruker assistenten og organiserer
undervisningen. Hvis assistenten blir satt til andre sysselsetninger enn å tilpasse aktiviteter for
informanten blir informant ekskludert fra deltakelse ved at medelevene ikke involverer han, selv
om han er tilstede der det skjer. Konsekvensen av og ikke bli involvert i aktiviteten resulterer i en
sosial ekskludering. Dette forekommer spesielt i prestasjonsorienterte aktiviteter hvor fokuset
handler om å prestere og vinne.
Analysen i oppgaven bidrar til kunnskap om hvordan de pedagogiske rammene for
undervisningen og hvordan assistenten blir brukt er av betydning for funksjonshemmedes sosiale
inkludering og deltakelse i kroppsøvingsundervisningen.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013