Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJensen, Bård William G.
dc.date.accessioned2014-02-25T13:03:01Z
dc.date.available2014-02-25T13:03:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifierSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171910
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013no_NO
dc.description.abstractMasteroppgaven omhandler bruk av assistent for funksjonshemmede i kroppsøvingsundervisningen og hvordan denne bruken påvirker den sosial interaksjonen med medelevene. Hensikten er å få frem kunnskap om et fenomen som det foreligger lite forskning på. Oppgavens kontekst er kroppsøvingsundervisningen til en klasse på videregåendeskole med en funksjonshemmet elev som bruker assistent. Inkludering og idealet «en inkluderende skole» er et overordnet tema i oppgaven. Og på bakgrunn av dette gjennomføres det en casestudie med en informant, hvor undersøkelsen gjøres ved et kvalitativ design og den metodiske tilnærmelsen er deltagende observasjon. I analysen av det empiriske materialet benyttes en kombinasjon av personsentrert og temasentrert analyse, der Yrjø Engestrøm sin modifiserte versjon av virksomhetsteorien brukes som teoretisk blikk. Det vises at i denne casen er assistenten av stor betydning, ikke bare for den fysiske integreringen, men har også muligheter for å påvirke den sosiale interaksjonen mellom medelevene og den funksjonshemmede. Dette skjer ved at assistenten formidler sosial handling mellom informant og medelever ved å inkludere og involvere informant i selve aktiviteten. Dette er avhengig av de pedagogiske rammene, som hvordan læreren bruker assistenten og organiserer undervisningen. Hvis assistenten blir satt til andre sysselsetninger enn å tilpasse aktiviteter for informanten blir informant ekskludert fra deltakelse ved at medelevene ikke involverer han, selv om han er tilstede der det skjer. Konsekvensen av og ikke bli involvert i aktiviteten resulterer i en sosial ekskludering. Dette forekommer spesielt i prestasjonsorienterte aktiviteter hvor fokuset handler om å prestere og vinne. Analysen i oppgaven bidrar til kunnskap om hvordan de pedagogiske rammene for undervisningen og hvordan assistenten blir brukt er av betydning for funksjonshemmedes sosiale inkludering og deltakelse i kroppsøvingsundervisningen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectfunksjonshemmedeno_NO
dc.subjectbarnno_NO
dc.subjectkroppsøvingno_NO
dc.subjectinkluderingno_NO
dc.titleSosial inkludering for elever med en funksjonshemning: En kvalitativ studie av sosial inkludering og bruk av assistent i kroppsøvingno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel