Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKucukovic, Armin
dc.date.accessioned2014-02-13T12:47:23Z
dc.date.available2014-02-13T12:47:23Z
dc.date.issued2013
dc.identifierSeksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studies
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171922
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013no_NO
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen omhandler hvordan merkevarebygging har fått en stadig større inntreden i fotballen. For å belyse denne prosessen fotballen har hatt sammen med merkevarebygging benytter jeg meg av teori som har historisk eller sosiologisk innflytelse. Gjennom oppgaven viser jeg hvordan fotballen har blitt transformert til en næringsvirksomhet som ved bruk av merkevarebygging klarer å nå ut til langt flere konsumenter og forbrukere i hele verden. Som det utfoldes gjennom utredelsens problemområde så er den moderne fotballen blitt underholdningsvirksomhet og bedriftsforetak med næringslivsrettet sammensetning som omhandler profitt. Denne omorganiseringen blir spesielt synliggjort etter Bosman dommen i 1995. Formålet med studiet var å framstille hvordan norske toppfotballklubber, spillere og supportere har blitt påvirket av merkevarebyggingsprosessen som har inntruffet fotballen. Klubben som en gang var et fritidsspill med amatøridealer har i dag blitt en næringsvirksomhet som er avhengig av et aksjeselskap for å overleve, den oppfatter spillerne sine som innleide varer og betrakter supporterne som kunder. For å kunne utvikle data om emnet valgte jeg å ta utgangspunkt i Sandefjord Fotball hvor jeg har vært i kontakt med sentrale aktører i klubben. Sandefjord Fotball er en ren elitesatsing, der alle krefter forenes for å sette Sandefjord og Vestfold på kartet over norsk toppfotball. Undersøkelsens forekomst baserer seg på tidligere forskning av emnet, intervju med sentrale aktører i Sandefjord Fotball og egen tolkning av deres redegjørelser.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectfotballno_NO
dc.subjectmerkevarebyggingno_NO
dc.subjectklubberno_NO
dc.titleFotball og branding: Hvordan norske klubber, spillere og supportere forholder seg til merkevarebygging - med utgangspunkt i Sandefjord fotballno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel