Hvordan opplever elever og lærere tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget?: en kvalitativ undersøkelse av et utvalg elever og læreres syn på tilpasning av organisering, mål, arbeidsmåter og innholdet i kroppsøvingstimen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/219751Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg elever og læreres forståelse og opplevelse av tilpasset
opplæring i kroppsøvingsfaget. Hensikten var å få et innblikk i hvordan begrepet ble
oppfattet og praktisert av lærer, og samtidig få belyst elevenes side av tilpasningene. Jeg
tok derfor utgangspunkt i fire sentrale aspekter for å tilpasse undervisningen i
kroppsøvingsfaget: mål, innhold, organisering og arbeidsmåter. Ved å snakke om
opplevelser og oppfatninger rundt disse begrepene ønsket jeg å få en større innsikt i
hvordan tilpasninger forstås og oppleves i faget.
I undersøkelsen har jeg observert timer og gjennomført semi-strukturerte intervjuer av ti
elever og to lærere. Dette foregikk i to tredjeklasser på studiespesialiserende linje, ved
en videregående skole på Østlandet. I bearbeidingen av materialet ble det benyttet en
tema- og personsentrert analyse for å skildre elever og læreres tanker rundt de aktuelle
temaene i problemstillingen. Gjennom et sosiokulturelt perspektiv kom de sosiale
relasjonene og konteksten i fokus. Den praktiske gjennomføringen diskuteres i lys av
didaktisk teori på sine respektive områder.
Lærerne så langt på vei tilpasset opplæring og spesialundervisning som to
sammenfallende begrep. De syntes det var vanskelig å tilpasse opplæringen for hver
enkelt elev på grunn av mange elever per lærer og begrensende rammebetingelser. Dette
førte til at det heller ble tatt sikte på å tilpasse undervisningen for gjennomsnittet, både
med tanke på interesser og ferdigheter. I samtaler om fagets mål, gikk det frem en
overvekt av det fysiske utbyttet både hos lærere og elever. Elevene mente de i liten grad
fikk individuelle tilpasninger i timen, men mente at nivådeling av undervisnignen ikke
var veien å gå. Dette på grunn av at det kunne gå utover det sosiale miljøet. Det sosiale
miljøet ble påpekt som viktig, særlig blant elevene.
Ved at det fysiske utbyttet ble mest vektlagt som fagets formål, kan det virke som at
dette også var tyngst veiende for tilpasning av mål for elevene, aktivitetsutvalg,
arbeidsmåter og organisering av timen. Noe som gjorde at elevenes helhetlige
forutsetninger ikke ble tatt hensyn til i like stor grad.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014