Friluftsliv og kulturell bakgrunn: en kvalitativ studie av hvordan elever med en fremmedkulturell bakgrunn opplever friluftsliv-undervisningen i forhold til etnisk norske elever
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/219761Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Friluftsliv har en sentral plass i aktivitetslære på idrettslinjen. I følge den formelle
læreplanen (K06) kan man se at lokale og nasjonale tradisjoner vektlegges. De siste årene
har Norge blitt et mer mangfoldig samfunn (etnisk, kulturelt og religiøst). Et mangfoldig
samfunn vil innebære nye muligheter, men også nye utfordringer (St. mld. nr. 30, kultur for
læring, 2003-2004).
Målet med denne studien har vært å belyse elevenes opplevelser av friluftslivundervisningen
i skolen. Jeg har tatt sikte på hvordan elever med en fremmedkulturell
bakgrunn opplever friluftsliv-undervisningen i forhold til etnisk norske elever.
I denne studien har jeg valgt å begynne med å avklare sentrale begreper. Jeg gjorde dette for
å presisere hva jeg forstår med begrepene og hvordan jeg ville bruke de i forhold til
oppgaven. Andre teoretiske perspektiver jeg har brukt er Goodlad’s læreplannivåer og
Bourdieu’s ”verktøy”. Habitus er et begrep som står sentralt i denne oppgaven. Min hensikt
med habitus begrepet er å se på om elevenes tidligere kroppslige erfaringer, har noe å si for
opplevelsen av friluftsliv i skolen.
Det er blitt anvendt en kvalitativ metode i denne studien. Jeg har utført intervju med fire
elever med en etnisk norsk bakgrunn, og fire elever med en fremmedkulturell bakgrunn.
Hovedfunnene i denne studien er at elevene ser ut til å lære omtrent det samme, men det
kan se ut som at elevene har en ulik oppfattelse av vanskelighetsgraden av aktivitetene.
Videre forklarer alle elevene at de har et positivt inntrykk av å bedrive friluftsliv. Friluftsliv
på vinteren er et punkt som kan forsterke forskjeller mellom elever med en
fremmedkulturell bakgrunn og etnisk norske elever, på bakgrunn av manglende erfaringer
med aktiviteter på snø og is. Elevene forklarer at de ikke oppfatter dette som urettferdig,
men heller som en utfordring. Utfordringer ses på som positivt og vektlegges høyt av
elevene.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014