Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGøtz, Jonas Hermann
dc.date.accessioned2014-09-15T13:26:50Z
dc.date.available2014-09-15T13:26:50Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/219761
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014nb_NO
dc.description.abstractFriluftsliv har en sentral plass i aktivitetslære på idrettslinjen. I følge den formelle læreplanen (K06) kan man se at lokale og nasjonale tradisjoner vektlegges. De siste årene har Norge blitt et mer mangfoldig samfunn (etnisk, kulturelt og religiøst). Et mangfoldig samfunn vil innebære nye muligheter, men også nye utfordringer (St. mld. nr. 30, kultur for læring, 2003-2004). Målet med denne studien har vært å belyse elevenes opplevelser av friluftslivundervisningen i skolen. Jeg har tatt sikte på hvordan elever med en fremmedkulturell bakgrunn opplever friluftsliv-undervisningen i forhold til etnisk norske elever. I denne studien har jeg valgt å begynne med å avklare sentrale begreper. Jeg gjorde dette for å presisere hva jeg forstår med begrepene og hvordan jeg ville bruke de i forhold til oppgaven. Andre teoretiske perspektiver jeg har brukt er Goodlad’s læreplannivåer og Bourdieu’s ”verktøy”. Habitus er et begrep som står sentralt i denne oppgaven. Min hensikt med habitus begrepet er å se på om elevenes tidligere kroppslige erfaringer, har noe å si for opplevelsen av friluftsliv i skolen. Det er blitt anvendt en kvalitativ metode i denne studien. Jeg har utført intervju med fire elever med en etnisk norsk bakgrunn, og fire elever med en fremmedkulturell bakgrunn. Hovedfunnene i denne studien er at elevene ser ut til å lære omtrent det samme, men det kan se ut som at elevene har en ulik oppfattelse av vanskelighetsgraden av aktivitetene. Videre forklarer alle elevene at de har et positivt inntrykk av å bedrive friluftsliv. Friluftsliv på vinteren er et punkt som kan forsterke forskjeller mellom elever med en fremmedkulturell bakgrunn og etnisk norske elever, på bakgrunn av manglende erfaringer med aktiviteter på snø og is. Elevene forklarer at de ikke oppfatter dette som urettferdig, men heller som en utfordring. Utfordringer ses på som positivt og vektlegges høyt av elevene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectfriluftslivnb_NO
dc.subjectflerkulturellenb_NO
dc.subjectinnvandrerenb_NO
dc.subjectidrettslinjernb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.subjectskolennb_NO
dc.titleFriluftsliv og kulturell bakgrunn: en kvalitativ studie av hvordan elever med en fremmedkulturell bakgrunn opplever friluftsliv-undervisningen i forhold til etnisk norske elevernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel