Ballspill i skolen: et kasusstudie av ballbasis som undervisningsopplegg i videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/219788Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dette prosjektet har jeg observert et ballspillkurs i kroppsøving, i en Vg1-klasse på en
videregående skole på østlandsområdet. Undervisningsopplegget har vært inspirert av
Eiberg og Siggaards (2000) håndbok om Boldbasis (Ballbasis). Hensikten med studiet
har vært todelt; ta for seg undervisningsopplegget og vurdere det i lys av skolens
formelle og uformelle rammer. Den andre delen, og kanskje den viktigste, har hatt til
hensikt å trekke frem elevenes erfaringer med ballspillkurset. Oppgaven i sin helhet
kaster lys over hvordan et stort undervisningsområde som ballspill kan utvikles til å bli
mer inkluderende og gi et utvidet læringsutbytte for elevene. Det empiriske grunnlaget
for oppgaven fremkommer gjennom observasjon, spørreskjema, individuelle intervjuer
med lærer og fokusgruppeintervjuer med elevene.
Studien viser at undervisningsopplegget fint lar seg gjennomføre i henhold til gjeldende
læreplan, andre styringsdokumenter og den aktuelle skolens rammebetingelser. Elevene
i studien opplevde Ballbasis som noe nytt og annerledes enn det de tidligere har vært
vant med fra ballspill i kroppsøving. Elever med mindre ballspillerfaring uttrykker at
ballkursets aktiviteter og tilnærming har gitt dem muligheten til å delta aktivt og
funksjonelt, i større grad enn hva de tidligere er vant med. Utfordringene for det
studerte kurset har vært at de mer ballerfarne elevene opplevde innholdet som enkelt og
lite utfordrende. Jeg har problematisert dette ved å stille spørsmålstegn ved disse
elevenes oppfatning av hvilke ferdigheter som er sentrale i spillsituasjoner. Det kan se
ut til at flere av disse elevene oppfatter individuelle ferdigheter som det helt sentrale, og
dermed neglisjeres på mange måter viktigheten av samspill og relasjonelle ferdigheter.
Resultater fra fokusgruppeintervjuene viser like fullt at de ballerfarne elevene kan ha
fått utfordret egne spillferdigheter gjennom alternative spillaktiviteter som har stimulert
til en mer reflektert og bevisst spillpraksis. For å forsterke også de ballerfarnes
opplevelse av tilpasset opplæring, læring og utvikling, har jeg drøftet ulike svakheter
med undervisningsopplegget og pekt på grep som kunne vært gjort for å styrke
innholdet i Ballbasis ytterligere.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014