Jentesatsingsprosjekter i norsk idrett - fra gode intensjoner til vellykket iverksetting: en kvalitativ casestudie av prosjektorganisering, prosjektledelse og iverksetting av jentesatsingsprosjektene PowderPuff Girls og Sunn Jenteidrett
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/220261Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker hvordan jentesatsingsprosjektene PowderPuff Girls og Sunn
Jenteidrett er iverksatt i norsk idrett, samt hvilke implikasjoner prosjektorganisering og
prosjektledelse har for prosjektenes iverksetting. For å belyse den aktuelle tematikken er
det benyttet et teoretisk rammeverk bestående av teori tilknyttet prosjektorganisering og
prosjektledelse. I tillegg utgjør iverksettingsteori, henholdsvis den beslutningsorienterte
og den prosessorienterte tilnærmingen, en del av det teoretiske rammeverket. Det
teoretiske rammeverket inneholder elementer som forventes å ha betydning for hvordan
prosjekter iverksettes og utgjør grunnlag for analysen av det empiriske datamaterialet.
Studien har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan er PowderPuff Girls
og Sunn Jenteidrett iverksatt, samt hvilke implikasjoner har prosjektorganisering og
prosjektledelse for iverksettingen av prosjektene?
Studiens datagrunnlag tar utgangspunkt i en kvalitativ casestudie der intervjuer utgjør
hovedkilden. Totalt er 13 personer intervjuer, henholdsvis 5 personer fra PowderPuff
Girls og 8 personer fra Sunn Jenteidrett. I tillegg er analyse av foreliggende
dokumenter, eksempelvis prosjektbeskrivelser og årsrapporter, benyttet som
referanseramme for arbeidet med studien.
Resultatet av studien viser at iverksettingen av PowderPuff Girls og Sunn Jenteidrett er
sammensatte prosesser, der elementer både fra den beslutningsorienterte og den
prosessorienterte tilnærmingen gjør seg gjeldende. Studien forstår prosjektorganisering
og prosjektledelse som forutsetninger for prosjektenes iverksetting. Hvordan
prosjektene er organisert og på hvilken måte prosjektledelse fremkommer, har dermed
implikasjoner for iverksettingen av prosjektene. Blant annet gjelder dette med hensyn til
hvordan kommunikasjons- og samarbeidsforhold utvikles mellom enhetene involvert i
iverksettingen og i hvilken grad prosjektmedarbeiderne utvikler engasjementet for
prosjektet.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014