"Liksom litt vakkert…": en kvalitativ studie av Brasiliansk jiu jitsu som kontekst for positiv ungdomsutvikling
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2354020Utgivelsesdato
2015-10-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innledning og problemstilling: Bakgrunnen for studien er den manglende forskningen både
på brasiliansk jiu-jitsu (BJJ) og på kvalitativ anvendelse av prosess-relasjonelle utviklingsperspektiver.
Målet med studien var å undersøke hvordan ungdomsutøvere opplever BJJ og
hvordan deltakelse i BJJ som kontekst er med på å påvirke ungdommers totale utvikling.
Problemstillingen var som følger: Hvordan erfarer en gruppe norske ungdommer brasiliansk
jiu-jitsu og hvordan kan deres relasjonelle utvikling forstås i lys av den konteksten de er en
del av? Erfaringer og utvikling er dermed alltid i relasjon til andre mennesker og kontekster,
og en slik tilnærming åpner opp for forståelse av individuell variasjon.
Teori: Studiens baseres på prinsipper fra relational developmental systems theories (Overton,
2013). Menneskelig utvikling foregår i gjensidig påvirkende relasjoner til kontekster, andre
mennesker og i lys av historisk temporalitet. Individets utvikling er også holistisk og foregår
over tre likestilte, sammenvevde systemer – både biologiske, psykologiske og sosio-kulturelle
– og betegnes som biopsykososial (Greenberg & Partridge, 2010). Idrettens rolle som
utviklingsressurs for positiv ungdomsutvikling forankres i Positive Youth Development
(PYD), nærmere bestemt de 6 C’ene for positiv utvikling i individet (Lerner, 2006; Lerner,
Lerner, von Eye, Bowers, & Lewin-Bizan, 2011).
Metode: Det ble gjennomført semi-strukturerte intervju med 5 unge utøvere av BJJ med alder
mellom 17-19 år og >2 års erfaring med idretten. Av disse var 2 jenter og 3 gutter og fra Sør-
Vest- og Vestlandet. Intervjuene ble gjennomført i perioden mellom september-november
2014. I intervjuene var målet å gi deltakerne mulighet til å snakke om det som var relevant for
dem. Transkripsjonsprosessen var tredelt med en direkte transkripsjon av lydopptakene på
dialekt, en oversettelse til bokmål og en meningsfortetting (Kvale & Brinkmann, 2009).
Analyseprosessen var preget av gjentatte lesinger av materialet for å komme frem til induktive
tema som siden ble benyttet deduktivt gjennom en tema-sentrert analyse og en syntese basert
på RDS (Overton, 2013; Thagaard, 2013).
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015