Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaaland, Andreas
dc.date.accessioned2015-10-12T11:19:28Z
dc.date.available2015-10-12T11:19:28Z
dc.date.issued2015-10-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2354020
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015nb_NO
dc.description.abstractInnledning og problemstilling: Bakgrunnen for studien er den manglende forskningen både på brasiliansk jiu-jitsu (BJJ) og på kvalitativ anvendelse av prosess-relasjonelle utviklingsperspektiver. Målet med studien var å undersøke hvordan ungdomsutøvere opplever BJJ og hvordan deltakelse i BJJ som kontekst er med på å påvirke ungdommers totale utvikling. Problemstillingen var som følger: Hvordan erfarer en gruppe norske ungdommer brasiliansk jiu-jitsu og hvordan kan deres relasjonelle utvikling forstås i lys av den konteksten de er en del av? Erfaringer og utvikling er dermed alltid i relasjon til andre mennesker og kontekster, og en slik tilnærming åpner opp for forståelse av individuell variasjon. Teori: Studiens baseres på prinsipper fra relational developmental systems theories (Overton, 2013). Menneskelig utvikling foregår i gjensidig påvirkende relasjoner til kontekster, andre mennesker og i lys av historisk temporalitet. Individets utvikling er også holistisk og foregår over tre likestilte, sammenvevde systemer – både biologiske, psykologiske og sosio-kulturelle – og betegnes som biopsykososial (Greenberg & Partridge, 2010). Idrettens rolle som utviklingsressurs for positiv ungdomsutvikling forankres i Positive Youth Development (PYD), nærmere bestemt de 6 C’ene for positiv utvikling i individet (Lerner, 2006; Lerner, Lerner, von Eye, Bowers, & Lewin-Bizan, 2011). Metode: Det ble gjennomført semi-strukturerte intervju med 5 unge utøvere av BJJ med alder mellom 17-19 år og >2 års erfaring med idretten. Av disse var 2 jenter og 3 gutter og fra Sør- Vest- og Vestlandet. Intervjuene ble gjennomført i perioden mellom september-november 2014. I intervjuene var målet å gi deltakerne mulighet til å snakke om det som var relevant for dem. Transkripsjonsprosessen var tredelt med en direkte transkripsjon av lydopptakene på dialekt, en oversettelse til bokmål og en meningsfortetting (Kvale & Brinkmann, 2009). Analyseprosessen var preget av gjentatte lesinger av materialet for å komme frem til induktive tema som siden ble benyttet deduktivt gjennom en tema-sentrert analyse og en syntese basert på RDS (Overton, 2013; Thagaard, 2013).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectju jitsu
dc.subjectkampidrett
dc.subjectungdom
dc.subjectutvikling
dc.title"Liksom litt vakkert…": en kvalitativ studie av Brasiliansk jiu jitsu som kontekst for positiv ungdomsutviklingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department for Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel