dc.description.abstract | Hensikten med studien har vært todelt. Det ene formålet har vært å få økt innsikt og
forståelse i kroppsøvingslærernes erfaringer med å være nyutdannet og nytilsatt. Det
andre har vært å undersøke om veiledning kan erfares som et bidrag til å utvikle seg i
lærerrollen, herunder er det er tatt utgangspunkt i veiledning lokalt på skolen og med
fagspesifikk gruppeveiledning i regi av en høgskole. For å gjennomføre dette, har en
kvalitativ forskningsmetode blitt lagt til grunn. Ni kroppsøvingslærere fra ulike
ungdoms- og videregående skoler har blitt intervjuet. Kroppsøvingslærerne hadde
arbeidet mellom 2,5 til 6 år i yrket, og fortalte i et retroperspektiv om sin første tid i
yrket. For å belyse feltet er variert pedagogisk- og didaktisklitteratur blitt presentert i
teorikapittelet blant annet under temaene: Kroppsøvingslærerens profesjonelle
kunnskap, det første møte med yrket, arbeids- og rammevilkår i kroppsøvingslæreryrket
lærerens yrkeskultur, veiledning og veiledningstradisjoner.
De nyutdannede kroppsøvingslærerne opplever at det er mange begrensninger i yrket,
som de føler går på bekostning av de positive sidene av læreryrket, som å planlegge god
undervisning og elevrelasjonen. Flere av kroppsøvingslærerne oppgav at de derfor var
usikre på sin fremtid i yrket og enkelte fortalte at de var på et vendepunkt om de ønsket
å bli i yrket. For å bli værende forteller kroppsøvingslærerne at de i større grad ønsker å
bli hørt, bli bedre anerkjent og få lov til å bestemme over egen praksis.
Kroppsøvingslærerne møtte varierende veiledningstiltak på skolene de var ansatt ved,
og det var få som fikk veiledning på skolen. Da veiledningen lokalt på skolen var
fraværende, søkte de nyutdannede støtte hos kollegaene. Kontakten og samtalene med
kollegaene omhandlet i hovedsak spørsmål omkring praktiske utfordringer og gjøremål.
Veiledning i regi av høgskolen synes å ha en mulighet til å være en betydningsfull arena
for kroppsøvingslærerne. Det fremkommer at de finner veiledning gitt av lærere med
samme fagbakgrunn som dem selv som attraktiv. Fagspesifikk gruppeveiledning synes å
kunne styrke identiteten til kroppsøvingslærerne og deres følelse av at yrket er
meningsfullt. De nyutdannede opplevde det likevel som utfordrende å skulle si om
veiledning hadde bidratt til å utvikle dem i lærerrollen. Dette må ses i sammenheng med
at de visste lite om veiledning og deres rolle i prosessen i forkant. | nb_NO |