Treneres innvirkning på utøveres mestringstro: en tverrsnittstudie av mestringstroen til norske kvinnelige toppfotballspillere og trenernes innvirkning på den
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2357678Utgivelsesdato
2015-10-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innen idretten blir det ofte snakket om selvtillit, både i forbindelse med gode
prestasjoner og som forklaring på mangel av prestasjoner. De fleste utøvere og trenere
ser på selvtillit som avgjørende for suksess (Vealey & Chase, 2008), og forskningen på
mestringstro i forbindelse med prestasjoner er omfattende. Det er bred støtte for
treneren har stor påvirkning på utøveres mestringstro. Litteraturen har derimot
tilsynelatende mangler på statusbeskrivelser innenfor damefotballen i Norge. Hensikten
med studien var derfor å undersøke graden av mestringstro hos våre kvinnelige
toppfotballspillere. Det ble framsatt en hypotese om at de hadde lav grad av
mestringstro. Denne hypotesen ble falsifisert, siden resultatene av studien viste høy
mestringstro for elleve spillere og lav for ti. Resultatene viste forskjeller i mestringstro
etter hvilken divisjon utøverne spilte i. Det ble funnet sammenheng mellom
mestringstro og om spillerne var en del av førsteelleveren eller innbytter. Naturlig nok
ble det også påvist et forhold mellom mestringstro og spilletid, samt mestringstro og
kamper.
Det ble også framsatt en hypotese om at treneren har innvirkning på mestringstroen til
norske kvinnelige fotballspillere. Ikke uventet indikerer resultatene støtte til denne
påstanden. Det ble blant annet funnet sammenheng mellom mestringstro og hvilket syn
utøveren mente treneren hadde på deres utviklingspotensial og evner. Fire variabler ble
funnet å ha en statistisk signifikant sammenheng med hvilket syn utøveren mener
trenerne har på deres utviklingspotensial og evner. Dette gjaldt variablene om i hvilken
grad utøveren mener treneren alltid gir konstruktive tilbakemeldinger, om utøveren
oppgir at treneren setter/ ikke setter langsiktige/kortsiktige mål, spilletid/antall kamper
for førstelaget samt i hvilken grad utøveren mener treneren gir like mye støtte til alle
spillerne på laget. Mellom mestringstro og i hvilken grad utøveren mener at treneren
tilrettelegger øvelser på trening slik at hun får utfordringer tilpasset sitt nivå, var det en
nær statistisk signifikant sammenheng.
Funnene i studien diskuteres med bakgrunn i relevant litteratur. Til slutt blir funnene
satt i sammenheng med eventuelle implikasjoner for trenere og framtidig forskning.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015