Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStubsveen, Linda
dc.date.accessioned2015-10-22T09:39:49Z
dc.date.available2015-10-22T09:39:49Z
dc.date.issued2015-10-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357678
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015nb_NO
dc.description.abstractInnen idretten blir det ofte snakket om selvtillit, både i forbindelse med gode prestasjoner og som forklaring på mangel av prestasjoner. De fleste utøvere og trenere ser på selvtillit som avgjørende for suksess (Vealey & Chase, 2008), og forskningen på mestringstro i forbindelse med prestasjoner er omfattende. Det er bred støtte for treneren har stor påvirkning på utøveres mestringstro. Litteraturen har derimot tilsynelatende mangler på statusbeskrivelser innenfor damefotballen i Norge. Hensikten med studien var derfor å undersøke graden av mestringstro hos våre kvinnelige toppfotballspillere. Det ble framsatt en hypotese om at de hadde lav grad av mestringstro. Denne hypotesen ble falsifisert, siden resultatene av studien viste høy mestringstro for elleve spillere og lav for ti. Resultatene viste forskjeller i mestringstro etter hvilken divisjon utøverne spilte i. Det ble funnet sammenheng mellom mestringstro og om spillerne var en del av førsteelleveren eller innbytter. Naturlig nok ble det også påvist et forhold mellom mestringstro og spilletid, samt mestringstro og kamper. Det ble også framsatt en hypotese om at treneren har innvirkning på mestringstroen til norske kvinnelige fotballspillere. Ikke uventet indikerer resultatene støtte til denne påstanden. Det ble blant annet funnet sammenheng mellom mestringstro og hvilket syn utøveren mente treneren hadde på deres utviklingspotensial og evner. Fire variabler ble funnet å ha en statistisk signifikant sammenheng med hvilket syn utøveren mener trenerne har på deres utviklingspotensial og evner. Dette gjaldt variablene om i hvilken grad utøveren mener treneren alltid gir konstruktive tilbakemeldinger, om utøveren oppgir at treneren setter/ ikke setter langsiktige/kortsiktige mål, spilletid/antall kamper for førstelaget samt i hvilken grad utøveren mener treneren gir like mye støtte til alle spillerne på laget. Mellom mestringstro og i hvilken grad utøveren mener at treneren tilrettelegger øvelser på trening slik at hun får utfordringer tilpasset sitt nivå, var det en nær statistisk signifikant sammenheng. Funnene i studien diskuteres med bakgrunn i relevant litteratur. Til slutt blir funnene satt i sammenheng med eventuelle implikasjoner for trenere og framtidig forskning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjecttrenere
dc.subjectutøvere
dc.subjectfotball
dc.subjectkvinner
dc.subjectmestring
dc.subjectpsykologi
dc.subjectselvtillit
dc.titleTreneres innvirkning på utøveres mestringstro: en tverrsnittstudie av mestringstroen til norske kvinnelige toppfotballspillere og trenernes innvirkning på dennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychologynb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel