Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTeigen, Marianne
dc.date.accessioned2016-02-02T09:51:33Z
dc.date.available2016-02-02T09:51:33Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2375629
dc.description.abstractHovedproblemstillingen i mitt mastergradsprosjekt er: Hvordan framstilles kroppsøvingsfaget og kroppsøvingslæreren i nyere norsk barne- og ungdomslitteratur? For å belyse dette temaet kommer jeg til å jobbe med flere underproblemstillinger, og spørsmålene jeg stiller er: Hva er fagets navn i barne- og ungdomsbøkene? Hvordan er kroppsøvingstimene organisert? Er det kjønnsblandet undervisning, og i så fall, deltar guttene og jentene i de samme aktivitetene? Hvilke aktiviteter er det som preger innholdet i kroppsøvingstimene? Hvordan karakteriseres hovedpersonene? Hva kjennetegner hovedpersonenes opplevelse av kroppsøvingsfaget? Hvordan prøver flere av hovedpersonene å slippe deltakelse i kroppsøvingsundervisningen? Hvilken rolle spiller utseende og pubertet i forhold til hovedpersonenes deltakelse i faget? Hvilket kjønn har kroppsøvingslæreren, og hvordan gjøres kjønn? Hvordan tiltales kroppsøvingslæreren? Bruker elevene lærerens fornavn, etternavn eller har de egne kallenavn på lærerne? Hvilke holdninger til det å drive fysisk aktivitet formidler læreren? Er kroppsøvingslæreren en tydelig og tilstedeværende voksenperson? Hvilke karaktertrekk går igjen i beskrivelsene av kroppsøvingslærerne?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectlærerenb_NO
dc.subjectlitteraturnb_NO
dc.titleBlod, slit, svette bukk og tårer: et møte med kroppsøvingsfaget i barne- og ungdomslitteraturennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department for Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel