dc.contributor.author | Teigen, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2016-02-02T09:51:33Z | |
dc.date.available | 2016-02-02T09:51:33Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2375629 | |
dc.description.abstract | Hovedproblemstillingen i mitt mastergradsprosjekt er: Hvordan framstilles kroppsøvingsfaget og kroppsøvingslæreren i nyere norsk barne- og ungdomslitteratur? For å belyse dette temaet kommer jeg til å jobbe med flere underproblemstillinger, og spørsmålene jeg stiller er: Hva er fagets navn i barne- og ungdomsbøkene? Hvordan er kroppsøvingstimene organisert? Er det kjønnsblandet undervisning, og i så fall, deltar guttene og jentene i de samme aktivitetene? Hvilke aktiviteter er det som preger innholdet i kroppsøvingstimene? Hvordan karakteriseres hovedpersonene? Hva kjennetegner hovedpersonenes opplevelse av kroppsøvingsfaget? Hvordan prøver flere av hovedpersonene å slippe deltakelse i kroppsøvingsundervisningen? Hvilken rolle spiller utseende og pubertet i forhold til hovedpersonenes deltakelse i faget? Hvilket kjønn har kroppsøvingslæreren, og hvordan gjøres kjønn? Hvordan tiltales kroppsøvingslæreren? Bruker elevene lærerens fornavn, etternavn eller har de egne kallenavn på lærerne? Hvilke holdninger til det å drive fysisk aktivitet formidler læreren? Er kroppsøvingslæreren en tydelig og tilstedeværende voksenperson? Hvilke karaktertrekk går igjen i beskrivelsene av kroppsøvingslærerne? | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | masteroppgaver | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | lærere | nb_NO |
dc.subject | litteratur | nb_NO |
dc.title | Blod, slit, svette bukk og tårer: et møte med kroppsøvingsfaget i barne- og ungdomslitteraturen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | Seksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department for Physical Education | nb_NO |