Undervisning med animasjoner i treningslære 2: læreres erfaringer med treningslære som programfag og animasjoner som læringsverktøy
Abstract
Bakgrunn: Datateknologi har gjort at dagens lærere besitter langt flere muligheter enn
de gjorde for tjue år siden, og animasjoner brukes stadig mer som pedagogisk
læringsverktøy for å forstå dynamiske prosesser. I programfaget treningslære 2 på
idrettsfag skal elever lære om biomekanikk, som handler nettopp om å analysere og
forstå bevegelser. Denne studien har undersøkt følgende to problemstillinger: 1.
Hvordan opplever lærere på idrettsfag egen undervisning i treningslære? 2. Hvordan
erfarer lærere i treningslære 2 at animasjoner påvirker undervisningssituasjonen og
deres formidling av biomekanikk? Metode: Studien er en del av et prosjekt som har
gjennomført en intervensjon med 10 lærere fra 7 skoler som underviser i programfaget
treningslære 2 på utdanningsprogrammet idrettsfag. Lærerne har undervist egne elever
med et ferdig utarbeidet undervisningsopplegg beregnet for 4 skoletimer. Halvparten av
lærerne underviste med animasjoner, mens den andre halvparten underviste i tilsvarende
innhold, men uten animasjoner. Datainnsamlingen er i denne studien gjort med
kvalitativt intervju. I tillegg er det benyttet to enkle skjema for å kartlegge relevante
forhold med hensyn til læreren og elevgruppen. Analysen har fulgt en temasentrert
tilnærming rettet mot temaer representert i prosjektet, både fra intervjuguide og tema
lærerne har vært opptatt av. Resultatene viser at lærerne opplever treningslære som et
givende, morsomt og samtidig krevende fag å undervise.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016