Mental innstilling på topptrenere: en tematisk analyse av topptreneres mentale innstilling i fotball
Abstract
Hovedmålet med studien var å undersøke topptrenere sin mentale innstilling i fotball.
Her så oppgaven på mentale innstillinger innenfor Carol Dwecks (2007, 2012)
teoretiske rammeverk. Dweck (2007, 20012) skiller den mentale innstillingen i to. En
mental innstilling om vekst, og en konstant mental innstilling. Den mentale innstillingen
om vekst ser på våre grunnleggende ferdigheter som tilegnet gjennom erfaringer, der
innsatsen og erfaringene danner grunnlaget for mennesket sitt utviklingspotensialet. I
kontrast står en konstant mental innstilling som ser på våre grunnleggende ferdigheter
som genetisk betinget. I følge Dweck (2007, 2012) vil de to innstilligene respondere
ulikt i møte med utfordringer, motgang, synet på innsats og andre personer sin suksess.
Studien hadde ikke til hensikt å diskutere grad av arv og miljø i utviklingen av en
topptrener.
Studien undersøkte 7 topptrenere etter satte kriterier. Semistrukturert intervju og
tematisk analyse ble benyttet for å samle og analysere dataen. Studien viste at trenerne
hadde utøvet stor innsats for å komme seg til sin første jobb. De likte å møte vanskelige
utfordringer og opplevde motgang som en lærerik prosess. Likevel var det store
forskjeller mellom trenerne i enkelte aspekter av studien. Trenerne var delt i synet på å
dele kunnskap med andre trenere. Enkelte trenere ønsket ikke å dele sin kunnskap, da
dette kunne gjøre deres egen posisjon svakere. I kontrast sto trenere som ønsket å dele
av sin kunnskap fordi det ville gavne norsk fotball generelt, og ville skape et
konkurransefortrinn ut mot Europa. Gruppen var også ulik i synet og på rutinene for å få
feedback på seg selv som trener. Her skiltes gruppen fra de trenere som så på feedback
som veldig viktig og hadde opparbeidet seg gode rutiner, til trenere som ikke så behovet
for å få feedback fra andre personer. På bakgrunn av funnene i oppgaven kan det
argumenteres at trenere i større og mindre grad innehar en mental innstilling om vekst.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016