Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørnstad, Mikkel
dc.date.accessioned2016-08-15T12:30:51Z
dc.date.available2016-08-15T12:30:51Z
dc.date.issued2016-08-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2399203
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016nb_NO
dc.description.abstractHovedmålet med studien var å undersøke topptrenere sin mentale innstilling i fotball. Her så oppgaven på mentale innstillinger innenfor Carol Dwecks (2007, 2012) teoretiske rammeverk. Dweck (2007, 20012) skiller den mentale innstillingen i to. En mental innstilling om vekst, og en konstant mental innstilling. Den mentale innstillingen om vekst ser på våre grunnleggende ferdigheter som tilegnet gjennom erfaringer, der innsatsen og erfaringene danner grunnlaget for mennesket sitt utviklingspotensialet. I kontrast står en konstant mental innstilling som ser på våre grunnleggende ferdigheter som genetisk betinget. I følge Dweck (2007, 2012) vil de to innstilligene respondere ulikt i møte med utfordringer, motgang, synet på innsats og andre personer sin suksess. Studien hadde ikke til hensikt å diskutere grad av arv og miljø i utviklingen av en topptrener. Studien undersøkte 7 topptrenere etter satte kriterier. Semistrukturert intervju og tematisk analyse ble benyttet for å samle og analysere dataen. Studien viste at trenerne hadde utøvet stor innsats for å komme seg til sin første jobb. De likte å møte vanskelige utfordringer og opplevde motgang som en lærerik prosess. Likevel var det store forskjeller mellom trenerne i enkelte aspekter av studien. Trenerne var delt i synet på å dele kunnskap med andre trenere. Enkelte trenere ønsket ikke å dele sin kunnskap, da dette kunne gjøre deres egen posisjon svakere. I kontrast sto trenere som ønsket å dele av sin kunnskap fordi det ville gavne norsk fotball generelt, og ville skape et konkurransefortrinn ut mot Europa. Gruppen var også ulik i synet og på rutinene for å få feedback på seg selv som trener. Her skiltes gruppen fra de trenere som så på feedback som veldig viktig og hadde opparbeidet seg gode rutiner, til trenere som ikke så behovet for å få feedback fra andre personer. På bakgrunn av funnene i oppgaven kan det argumenteres at trenere i større og mindre grad innehar en mental innstilling om vekst.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.titleMental innstilling på topptrenere: en tematisk analyse av topptreneres mentale innstilling i fotballnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychologynb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel