Idrettsforeldre: en kvalitativ studie om hvordan foreldre til unge skihoppere forstår sin foreldrerolle i idretten
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2399244Utgivelsesdato
2016-08-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Foreldre i idretten har en betydningsfull rolle både for sine barn og for organiseringen
av idretten. Likevel har det blitt forsket lite på idrettsforeldrenes rolle fra foreldrenes
eget perspektiv, i norsk kontekst. Jeg har intervjuet ni foreldre, og deres barn er
skihoppere i aldersgruppen 13-15 år. Disse foreldrene har god kjennskap til hoppmiljøet
og hoppteam. Formålet med denne studien er å studere hvordan foreldre til unge
skihoppere forstår sin foreldrerolle i idretten.
Studien tar utgangspunkt i et teoretisk rammeverk bestående av tre
forskningstradisjoner – sosialisering, foreldreskap og klassespesifikk oppdragelse.
Sosialisering innebærer at foreldre bidrar til å påvirke og forme barnet slik at barnet
utvikler seg til å fungere i samfunnet. Foreldreskap handler om hvordan foreldre
praktiserer foreldrerollen og idealer rundt foreldrerollen. Klassespesifikk oppdragelse
vil si at foreldres oppdragelsesstil og familiens organisering av hverdagen er påvirket av
deres posisjon i klassestrukturen. Disse tre forskningstradisjonene skal bidra til å belyse
forhold rundt foreldrenes rolle generelt i samfunnet og i idretten.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016