dc.contributor.author | Gravermoen, Ida Kristin Kihle | |
dc.date.accessioned | 2016-08-16T06:40:48Z | |
dc.date.available | 2016-08-16T06:40:48Z | |
dc.date.issued | 2016-08-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2399244 | |
dc.description | Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016 | nb_NO |
dc.description.abstract | Foreldre i idretten har en betydningsfull rolle både for sine barn og for organiseringen
av idretten. Likevel har det blitt forsket lite på idrettsforeldrenes rolle fra foreldrenes
eget perspektiv, i norsk kontekst. Jeg har intervjuet ni foreldre, og deres barn er
skihoppere i aldersgruppen 13-15 år. Disse foreldrene har god kjennskap til hoppmiljøet
og hoppteam. Formålet med denne studien er å studere hvordan foreldre til unge
skihoppere forstår sin foreldrerolle i idretten.
Studien tar utgangspunkt i et teoretisk rammeverk bestående av tre
forskningstradisjoner – sosialisering, foreldreskap og klassespesifikk oppdragelse.
Sosialisering innebærer at foreldre bidrar til å påvirke og forme barnet slik at barnet
utvikler seg til å fungere i samfunnet. Foreldreskap handler om hvordan foreldre
praktiserer foreldrerollen og idealer rundt foreldrerollen. Klassespesifikk oppdragelse
vil si at foreldres oppdragelsesstil og familiens organisering av hverdagen er påvirket av
deres posisjon i klassestrukturen. Disse tre forskningstradisjonene skal bidra til å belyse
forhold rundt foreldrenes rolle generelt i samfunnet og i idretten. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | nih | nb_NO |
dc.subject | masteroppgaver | nb_NO |
dc.subject | foreldre | |
dc.subject | roller | |
dc.subject | skihopping | |
dc.subject | ungdom | |
dc.subject | organisering | |
dc.title | Idrettsforeldre: en kvalitativ studie om hvordan foreldre til unge skihoppere forstår sin foreldrerolle i idretten | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | Seksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studies | nb_NO |