Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjeldsen, Kasper
dc.date.accessioned2016-08-16T10:39:11Z
dc.date.available2016-08-16T10:39:11Z
dc.date.issued2016-08-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2399311
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016nb_NO
dc.description.abstractInnenfor langrenn er teknikk et sentralt element for god prestasjon (Sandbakk & Tønnessen, 2012). Det er derfor sentralt for både trenere og utøvere å jobbe for at utøver skal forbedre seg teknisk, i tillegg til det fysiske ved langrennstrening. Teknikkinstruksjoner gis utøvere ofte både i sammenheng med trening og konkurranse. Fra et idrettspykologisk ståsted er det mye forskning viet til oppmerksomhetsfokus, og hvordan fokus på å kontrollere egne bevegelser påvirker prestasjon negativt (Masters & Maxwell, 2008; Wulf, 2013). Det er derfor interessant å vite hvordan teknikkinstruksjoner påvirker utøvers prestasjon. Målet med studien er nettopp å undersøke hvordan teknikkinstruksjoner påvirker tiden under all-out staketester i felten, sammenlignet med å ikke få instruksjoner. Deltagere var aktive juniorløpere. Hver utøver gjennomførte to like tester fordelt på to ulike dager med en ukes mellomrom. En test besto av 10 drag á 80 meter, flatt og rett frem, med 3 minutters pause mellom hvert drag. Test 1 foregikk uten noen intervensjon, men det ble gitt en teknikkinstruksjon basert på forskning etter 5 drag på test 2, og deretter etter drag 7 og drag 9. Tid ble målt ved bruk av fotoceller (Portable Brower Speed Trap II, Brower Timing Systems, Utah, USA). Alle drag ble filmet og sykluser/min ble målt ut fra videoanalyser. En undersøkelse av hvor godt deltagerne opplevde de gjennomførte hvert drag ble også utført ved bruk av en modifisert CR-10 skala (Borg & Borg, 2001).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectlangrenn
dc.subjectrulleski
dc.subjectteknikk
dc.titleLangrenn - teknikkinstruksjon og påvirkning på prestasjon: en analyse av to 80 meters all-out staketester på rulleski, med og uten teknikkinstruksjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychologynb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel