Tilskuernedgang i Tippeligaen: en studie av Tippeligaens og supporterklubbenes strategier mot tilskuersvikt
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2400210Utgivelsesdato
2016-08-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med denne studien var å avdekke hvordan Tippeligaklubbene jobber strategisk
mot tilskuernedgang, og hvorfor de gjør det. For å belyse situasjonen ytterligere, ville
jeg også å finne ut av hvordan supporterklubbene opplever klubbenes arbeid for å
forbedre tilskuertallene. I tillegg ville jeg kartlegge hvilke publikumsfaktorer som er de
viktigste for supporterne. Et annet mål med denne studien var å bidra til ny kunnskap på
feltet, ettersom det er gjort få studier med samme innfallsvinkel. For å forstå og
diskutere funnene jeg gjorde underveis, brukte jeg et teoretisk rammeverk bestående av
organisasjonsteori, stakeholder-teori og ny-institusjonell teori.
Jeg valgte en kvalitativ tilnærming, der jeg gjennomførte semi-strukturerte intervjuer i
de fire Tippeligaklubbene Vålerenga, Strømsgodset, Stabæk og Mjøndalen. Jeg
gjennomførte også fire intervjuer i klubbenes respektive supporterklubber Klanen,
Godsetunionen, Stabæk Support og Supporterklubben 3050. Jeg gjorde et strategisk
utvalg for å sikre at intervjupersonene hadde tilstrekkelig med kunnskap om temaet, og
intervjuet to daglige ledere, to arrangementssjefer, tre talsmenn og en
supporterklubbleder.
Resultatene fra studien viser at klubbene imøtekommer tilskuernedgang på svært
forskjellige måter. Strømsgodset viste seg å være den enste klubben med en eksplisitt
strategi for å forbedre tilskuertallene sine. De tre andre klubbene hadde ingen
overordnet strategi. Store ulikheter i organisasjonskultur kan være en forklaring på
hvorfor klubbene har en såpass ulik tilnærming. Klubbene trekker selv frem svak
økonomi som en av forklaringene på hvorfor ikke flere har strategier for å forbedre
tilskuertallene. Når det kommer til supporterklubbene viser det seg at tre av fire
supporterklubber er fornøyd med klubbens arbeid for å forbedre tilskuertallene, selv om
noen av disse klubbene har hatt nedgang i tilskuertallene. Supporterklubbene trekker
frem forutsigbarhet rundt kampdag som den viktigste faktoren for høye tilskuertall. De
gir uttrykk for at Norges Fotballforbund har nedprioritert supporterne til fordel for
kjøper av medierettighetene.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016