Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLund, Simen
dc.date.accessioned2016-08-22T08:59:53Z
dc.date.available2016-08-22T08:59:53Z
dc.date.issued2016-08-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2400210
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016nb_NO
dc.description.abstractMålet med denne studien var å avdekke hvordan Tippeligaklubbene jobber strategisk mot tilskuernedgang, og hvorfor de gjør det. For å belyse situasjonen ytterligere, ville jeg også å finne ut av hvordan supporterklubbene opplever klubbenes arbeid for å forbedre tilskuertallene. I tillegg ville jeg kartlegge hvilke publikumsfaktorer som er de viktigste for supporterne. Et annet mål med denne studien var å bidra til ny kunnskap på feltet, ettersom det er gjort få studier med samme innfallsvinkel. For å forstå og diskutere funnene jeg gjorde underveis, brukte jeg et teoretisk rammeverk bestående av organisasjonsteori, stakeholder-teori og ny-institusjonell teori. Jeg valgte en kvalitativ tilnærming, der jeg gjennomførte semi-strukturerte intervjuer i de fire Tippeligaklubbene Vålerenga, Strømsgodset, Stabæk og Mjøndalen. Jeg gjennomførte også fire intervjuer i klubbenes respektive supporterklubber Klanen, Godsetunionen, Stabæk Support og Supporterklubben 3050. Jeg gjorde et strategisk utvalg for å sikre at intervjupersonene hadde tilstrekkelig med kunnskap om temaet, og intervjuet to daglige ledere, to arrangementssjefer, tre talsmenn og en supporterklubbleder. Resultatene fra studien viser at klubbene imøtekommer tilskuernedgang på svært forskjellige måter. Strømsgodset viste seg å være den enste klubben med en eksplisitt strategi for å forbedre tilskuertallene sine. De tre andre klubbene hadde ingen overordnet strategi. Store ulikheter i organisasjonskultur kan være en forklaring på hvorfor klubbene har en såpass ulik tilnærming. Klubbene trekker selv frem svak økonomi som en av forklaringene på hvorfor ikke flere har strategier for å forbedre tilskuertallene. Når det kommer til supporterklubbene viser det seg at tre av fire supporterklubber er fornøyd med klubbens arbeid for å forbedre tilskuertallene, selv om noen av disse klubbene har hatt nedgang i tilskuertallene. Supporterklubbene trekker frem forutsigbarhet rundt kampdag som den viktigste faktoren for høye tilskuertall. De gir uttrykk for at Norges Fotballforbund har nedprioritert supporterne til fordel for kjøper av medierettighetene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.titleTilskuernedgang i Tippeligaen: en studie av Tippeligaens og supporterklubbenes strategier mot tilskuersviktnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studiesnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel