Breddeidrett - fra ideologi til praksis: en kvalitativ studie av oppfatninger, gjennomføringer og erfaringer i det valgfrie programfaget breddeidrett
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2400228Utgivelsesdato
2016-08-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien har jeg undersøkt tre praktiseringer av det valgfrie programfaget
breddeidrett. Gjennom kvalitative semistrukturerte intervjuer har lærere og elever, fra
utdanningsprogrammet for idrettsfag, bidratt til å belyse oppgavens problemstillinger.
Det første formålet har vært å undersøke læreres oppfatninger av fagets hensikt, og hva
som vektlegges i valg av innhold og arbeidsmåter. Det andre formålet har vært å
undersøke elevers erfaringer med det opplevde læringsutbyttet. Goodlads læreplanteori,
didaktisk litteratur, og et utdrag av John Deweys perspektiver om erfaring, har dannet
oppgavens teoretiske ramme.
Undersøkelsen viser fellesnevnere i lærernes oppfatninger av fagets hensikt, der det
hovedsakelig skal: 1) referere til en bred elevgruppe, 2) utdanne ungdommer til
ressurspersoner i lokale idrettsmiljøer og 3) bidra til økt interesse for idretter og trening
gjennom et bredt spekter av aktiviteter. Studien viser til ulike oppfatninger i
realiseringen av fagets hensikt, som resulterer i ulike praktiseringer og valg av innhold
og arbeidsmåter. ”Breddeidrett A” virker å praktisere en skolekultur- og tradisjonsbasert
undervisning med fordypning i to valgte idretter, der elevene får mye frihet. ”Breddeball”
synes å ha en form for deduktiv didaktikk, der få tradisjonelle idretter vektlegges.
”Bredde-fitness” spisser undervisningen mot det innholdet og de mulighetene
treningssenteret tilbyr. Denne praktiseringen har utelukket idrettsaktiviteter, og det er
mye som tyder på at lærerens erfaringsbakgrunn har vært av stor betydning.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016