"Det viktigste er jo hvordan du presterer i gymmen": en kvalitativ studie av elevers erfaringer med kroppsøvingsfaget
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2400417Utgivelsesdato
2016-08-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært todelt. Det første formålet har vært å undersøke
hvordan kroppsøvingsfaget erfares av elever som er aktive i organisert idrett og elever
som ikke er aktive i organisert idrett. Gjennom kvalitative fokusgruppeintervju og
individuelle dybdeintervju, har ti elever bidratt til å belyse studiens første
problemstilling; hvordan erfares kroppsøvingsfaget på videregående skole av elever
som er aktive i organisert idrett og elever som ikke er aktive i organisert idrett?
Selvbestemmelsesteorien og litteratur om kroppsøvingsfaget og den organiserte idretten,
har dannet en teoretisk ramme for studien. Det andre formålet har vært å undersøke
hvordan motivasjonsteori kan bidra til å utvikle en dypere forståelse av hvordan elevene
erfarer kroppsøvingsfaget. Ved å reflektere over hvordan min kvalitative analyse kan
forstås gjennom selvbestemmelsesteorien, har jeg belyst prosjektets andre
problemstilling; i hvilken grad bidrar selvbestemmelsesteorien til å utvikle en dypere
forståelse av elevenes erfaringer med kroppsøvingsfaget?
Resultatene fra studien viser at elevene har relativt like oppfatninger av, og levde
erfaringer med, kroppsøvingsfaget. Elevene uttrykker generelt positive holdninger til
faget, men det virker som om de har liten innsikt i fagets formål og hva de skal lære.
Faget virker å være preget av tradisjonelle idretter og aktiviteter, og elevene ønsker mer
medbestemmelse i undervisningen. Elevene opplever kroppsøvingsfaget som
ferdighetsorientert, og det foregår en konstant sammenligning i faget hvor idrettslige
ferdigheter og prestasjoner sammenlignes uavhengig av elevenes forutsetninger.
Elevene bruker idrettsrelaterte begreper, og snakker om ”gode” og ”dårlige” elever.
Motivasjonsteori virker å være et egnet verktøy for å reflektere over elevers motivasjon,
men det finnes begrensninger. Den største begrensningen virker å ligge i det faktum at
mye av empirien ikke kan forstås ved hjelp av motivasjonsteori. Elevene knytter
kompetanse i faget til idrettslige ferdigheter og prestasjoner, og forståelsen av
prestasjon blant elevene i min studie er ikke i tråd med læreplanen og intensjonen med
kroppsøvingsfaget. Det vil si at målinger av motivasjon kanskje ikke måler elevers
motivasjon for faget, men heller motivasjon for å oppnå idrettslige ferdigheter og
prestasjoner.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016