Innsats og makt: en studie om kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelser av innsats og makt
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2400959Utgivelsesdato
2016-08-23Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å undersøke kroppsøvingslærernes forståelse og
anvendelse av innsats gjennom en makttilnærming. Maktperspektivene som er med å
danne det teoretiske grunnlaget i studien bygger på Foucault (1994) sine studier av makt
i det moderne samfunnet, og benytter mer konkret Damsgaard (2010) sine begreper
”makt over” og ”makt til”.
Gjennom en kvalitativ tilnærming til studien kombineres metodene observasjon og
intervju og fem kroppsøvingslærere i grunnskolens ungdomstrinn har blitt observert og
intervjuet. Det er intervjuene danner hovedgrunnlaget for å svare på problemstillingen.
Studien viser at lærerne ser det som positivt at innsatsbegrepet gir rom for flere
vurderingselementer enn prestasjonene alene. Analysen har vist at lærerne forstår
innsats som nyttig for elevene og for faget. Det å delta å være villig til å øve ser ut til å
være en kombinasjon lærerne anser som et positivt element i vurderingen av elevene.
Lærerne ser også verdien av at elevene utfordrer seg selv også når de har vansker med
øvelser. At elevene fortsetter å prøve selv når de uttrykker motstand ser lærerne på som
et grunnlag for å kunne bedømme en elev. Det dennes et bilde av et normalisert
innsatsbegrep som kan være med å disiplinere og skape elever som ”passer”
kroppsøvingsfagets egenart.
Videre ser vi en ubevisst bruk av innsats som kan føre til at deler av
vurderingspraksisen til lærerne forblir skjult for elevene. Dette kan bidra til lærernes
kunnskap og makt i vurderingsforhandlingene. Det kan tyde på at innsats ligger som et
teppe over emnevurderingen og får, som Foucault (1994) kaller det, en panoptisk effekt.
Dette fører til at lærerne får et kontrollerende hjelpemiddel, fordi det gjør det mulig for
lærerne å vurdere elevenes deltagelse, aktivtetsnivå, evne til å prøve og utfordre seg
selv, evne til å skaffe seg kunnskap, evne til å hjelpe medelever, bidrag til læring og
evne til å lytte på tilbakemeldinger gjennom all undervisning.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016